Slechts helft Nederlanders vertrouwt vergelijkingssites

16-01-2017 (14:02) - Media

Het vertrouwen in onafhankelijke vergelijkingssites is onder Nederlanders relatief klein. Slechts de helft van de Nederlanders, en soms nog minder, denkt dat dit soort sites onafhankelijk zijn of consumenten aan de beste deal helpen.

 
Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Vostradamus in opdracht van de redactie van frank.news onder ruim 1000 respondenten.

Ruim zes op de tien Nederlanders maken gebruik van vergelijkingssites, vooral om elektronica en andere huishoudelijke producten te vergelijken (76 procent). Op de tweede plaats komt het vergelijken van telecomaanbieders (68 procent). Het vergelijken van verzekeringen (64,4 procent) staat op een derde plaats, gevolgd door het vergelijken van reizen en vliegtickets (64,1 procent) en energieleveranciers (55 procent).

De bekendste vergelijkingssite is Kieskeurig.nl, bekend bij 84 procent van de Nederlanders. De tweede plaats wordt gedeeld door Independer.nl (78 procent) en Beslist.nl (78 procent).

Opvallend is dat grote vergelijkingssites als HoyHoy (28 procent), Easyswitch en Overstappen.nl (8 procent) en Bellen.com (16 procent) minder bekend zijn bij het publiek.

Het succes van een vergelijkingssite valt of staat met zijn imago van onafhankelijkheid en betrouwbaarheid. Dat vertrouwen blijkt in Nederland relatief klein. Van een site als Kieskeurig.nl denkt 59 procent van de Nederlanders dat die onafhankelijk is en 9 procent van niet. Die scoort daarmee het hoogst van allemaal. Van HoyHoy denkt slechts 30 procent dat de site onafhankelijk is. 


Bureaus

Marketing

Economisch