Snel veranderend kijkgedrag nekt RTL Nederland

30-08-2017 (09:24) - Media

Over de periode januari-juni realiseerde RTL Nederland een omzet van 226 miljoen en een netto resultaat van 13 miljoen euro. Het resultaat is daarmee 50% naar beneden gekelderd, want in 2016 was dat nog 26 miljoen euro op een omzet van 236 miljoen euro. CEO Sven Sauvé wijt het tegenvallende resultaat primair aan de dalende tv-advertentiemarkt en het snel veranderende kijkgedrag. 
 
 
Sven Sauvé, CEO RTL Nederland over de halfjaarcijfers 2017: “Na jaren de wind in de zeilen te hebben gehad, laat de eerste helft van 2017 een minder positief resultaat zien. De dalende tv-advertentiemarkt en het snel veranderende kijkgedrag heeft z’n weerslag op ons winstniveau."
 

lichtpuntjes

Sauvé signaleert ook enkele lichtpuntjes: "Het goede nieuws is dat we met een tweede marktpositie van Videoland en de grootste MCN van Nederland serieus voet aan de grond hebben gekregen in een disruptief medialandschap. Die activiteiten hebben tijd nodig om te groeien en die tijd nemen we; net als de ruimte om te investeren in deze veelbelovende initiatieven. We gaan dus nog meer versnellen op de ingeslagen weg.'
 

cijfers op een rij

Januari t/m juni 2017 In € x mio
Omzet € 226  EBITDA € 20 EBITA € 13
 
Januari t/m juni 2016 In € x mio
Omzet € 236 EBITDA € 30 EBITA € 26
 
Percentage wijziging In %
Omzet (4,2) EBITDA (33,3) EBITA (50,0)

Bureaus

Marketing

Economisch