Stijging van 76,2% in gebruik audio-content

17-05-2021 (12:07) - Media

De laatste jaren is podcasting een van de meest trendy marketingkanalen. In 2020 werden meer dan 900.000 podcasts gecreëerd, dat is drie keer zoveel als in 2019. Sortlist heeft een onderzoek uitgevoerd bij 500 CEO's en managers waaruit blijkt hoe belangrijk audio-content is geworden in het leven van mensen en in de strategie van merken.
 

Radio blijft #1, Podcasts blijven opkomen, ….hoe zit het met Clubhouse?

Sinds het begin van de pandemie heeft 76,2% van alle mensen naar meer audio-content geluisterd dan ze voorheen deden. Voor Nederland is dit cijfer echter niet zo hoog, de meeste mensen gaven namelijk aan dat ze evenveel audio beluisteren als voor de pandemie.
 
In elk land, met uitzondering van Nederland, antwoordde ten minste 53% van de mensen dat zij naar audio-content luisteren tijdens het woon-werkverkeer of tijdens het uitvoeren van repetitieve taken. Hoewel slechts 33,63% van de Nederlandse respondenten dit antwoord gaf, was het nog steeds het winnende antwoord, net voor “luisteren tijdens het werk (32,74%)”.
 
Radio is nog steeds de koning van de audio en Clubhouse moet zichzelf nog bewijzen. Minder dan 3% van alle respondenten luistert namelijk naar Clubhouse. In Nederland is dit percentage het hoogste met 3,5%.
 
In Nederland geeft slechts 11% van de mensen aan podcasts te verkiezen boven radio. Nederland is dan ook het land waar het minst naar podcasts geluisterd wordt.
 
Audio-content met betrekking tot hobby's wordt door 29% van de respondenten beluisterd, terwijl audio-content gerelateerd aan hun carrière door 10% wordt beluisterd.
 

Reclame en audio-content

In 2020 kwamen er voor alle podcasts gemiddeld 160 nieuwe adverteerders per week bij. Vanaf januari 2020 waren er gemiddeld 3,6 programma's per advertentie. Tegen het einde van het jaar was dit aantal gestegen tot 6 programma's. Wetende dat er elke 30 seconden een podcast wordt gemaakt ligt er dus een hoop advertentieruimte voor het oprapen:
 
78% heeft artikelen gekocht door advertenties via audio-content of is bereid dit te doen.

Slechts 19% van de CEO's, bestuurders en teamleiders heeft geadverteerd op podcasts, ondanks het feit dat 49% van hen het overweegt om dit te doen.
 
Na het horen van een reclameboodschap op een podcast, ziet 54% van de Nederlanders het wel zitten om iets te kopen.
 
In vergelijking met anderen die dat eerder wel hadden gedaan, accepteerde 29,2 procent van de Nederlandse executives geen advertenties op podcasts (17,7 procent ).

Het complete onderzoek, inclusief onderzoeksresultaten, vind je hier
 

Bureaus

Marketing

Economisch