bunq en Mastercard lanceren True Name voor transgender en non-binaire personen in Nederland

17-05-2021 (11:23) - Mensen

Vandaag lanceert Mastercard de True Name™ kaartfunctie in Europa. Dit doet het betaaltechnologiebedrijf op de Internationale Dag tegen Homofobie, Bifobie, Transfobie en Interseksefobie (IDAHOBIT). Met de kaartfunctie kunnen kaarthouders hun voorkeursnaam gebruiken op hun betaalkaart en creditcard, waarmee een belangrijk pijnpunt wordt weggenomen voor veel mensen in de LGBTQIA+ gemeenschap. De kaartfunctie werd op WorldPride 2019 aangekondigd en is sindsdien succesvol gelanceerd bij grote banken in de Verenigde Staten. De Nederlandse onlinebank bunq is de eerste kaartuitgever die True Name™ beschikbaar stelt in 30 Europese landen, waaronder Nederland.
 
Voor transgender en non-binaire personen is de naam op hun betaalpas vaak een bron van gevoeligheid en schaamte, omdat die niet hun ware identiteit weergeeft. Een officiële naamswijziging wordt ervaren als een lang en moeizaam juridisch proces. True Name™ van Mastercard is ontworpen om dit te veranderen. De kaartfunctie stelt mensen in staat om hun voorkeursnaam op de betaalpas weer te geven. Bestaande en huidige bunq kaarthouders kunnen vanaf vandaag een nieuwe kaart aanvragen waarop hun gekozen naam staat.
 
Deze mogelijkheid is van essentieel belang voor de LGBTQIA+ gemeenschap. Een op de drie (32%) mensen die een identiteitsbewijs gebruiken die niet overeenkomt met hun ware identiteit, heeft te maken gehad met negatieve ervaringen zoals intimidatie en geweigerde diensten of is zelfs aangevallen.
 

Mastercard kiest voor inclusie

"Bij Mastercard staan we voor inclusie. We bieden kaarthouders de mogelijkheid om hun gekozen naam te gebruiken, omdat iedereen financiële producten verdient waarmee ze zichzelf identificeren", aldus Mark Barnett, president van Mastercard Europa. “Deze kaartfunctie verlicht een groot pijnpunt in de transgender en non-binaire community en zorgt dat mensen hun ware identiteit veilig, eenvoudig en met trots kunnen gebruiken. We roepen de betaalindustrie op om deze norm voor iedereen toe te passen."
 
“We zijn trots om deel uit te maken van deze ontwikkeling. Bij bunq geloven we in de kracht van diversiteit en alle kleuren van de regenboog. True Name™ laat zien dat een kleine verandering een grote impact kan hebben. Het stelt mensen in staat om vrij te zijn en hun leven te leiden zoals zij willen”, stelt Ali Niknam, CEO van bunq.