Blokker: Huishoudwinkel in crisistijd

Blokker: Huishoudwinkel in crisistijd

12-07-2017 (10:35) - Powered by

Vanaf vandaag is het boek over de turbulente geschiedenis én de huidige situatie van Blokker te koop. Overleeft het concern de crisie die in 2008 begon of is het einde in zicht?


In 1936, midden in de grootste economische crisis van de vorige eeuw, balanceerde het bedrijf van Jacob Blokker op de rand van de afgrond. Hij had zulke zware schulden, dat zijn zoon Albert uit Nederlands-Indië moest terugkomen om met zijn eigen geld de zaak van zijn vader te redden.


weinig last van recessie

Blokker groeide uit tot een winkelketen en had weinig last van de economische recessie van de jaren tachtig. Onder leiding van rasondernemer Jaap Blokker groeide het winkelconcern explosief en nam het eind jaren tachtig diverse bekende  winkelketens over, waaronder Casa, Hoying, Leen Bakker en Xenos. De ‘Goedkoope IJzer & Houtwinkel’ die oprichter Jacob in 1896 de dag na zijn huwelijk had geopend, was een internationaal imperium geworden. 


einde in zicht?

Na de economische recessie van 2008 en het overlijden van Jaap Blokker verkeert het bedrijf nu opnieuw in crisis. De Blokker-winkels zijn na een miljoenen investering door de familie gerestyled, maar lijden fors verlies. Het concern krimpt in: van de zeven winkelformules blijft alleen Blokker over en duizenden medewerkers verliezen hun baan. Zal Blokker deze crisis te boven komen, of komt er een einde aan het succesverhaal van deze familiedynastie in huishoudelijke artikelen?


inzicht in geschiedenis

Journalist Bas Nieuwenhuijsen (o.a. ANP, NOS, Aether, Spreek’buis en VGOmedia Magazine) en mediaondernemer Richard Otto (Tens Media), bekend van de bestsellers 'Verdwenen Merken' en 'Vroom & Dreesmann' geven met dit boek inzicht in de rijke geschiedenis van deze oerhollandse winkelketen.


Blokker: Huishoudwinkel in crisistijd 
Te koop bij oa AKO, Bol.com, Bruna en  Libris
Paperback met illustraties (112 pagina's)
ISBN 9789082367669
Prijs €15,95  
Uitgeverij Tens Media