Clever°Franke en Frédérik Ruys winnen BNO Infographics Jaarprijs 2016

03-03-2017 (17:00) - Prijzen

Clever°Franke en Frédérik Ruys zijn de winnaars van de BNO Infographics Jaarprijs 2016. Beide prijzen werden uitgereikt in de categorie Digitaal. De categorie Print leverde geen winnende infographic op. De prijswinnaars ontvangen elk een geldbedrag van 1.500 euro dat beschikbaar is gesteld door Stichting Pictoright.


Voor de jury staken de twee inzendingen met kop en schouders boven de rest uit. Totaal verschillend, maar beiden even sterk. "De projecten van de winnaars laten bij uitstek zien wat de meerwaarde van (data)visualisatie is: het in beeld brengen van datgene wat met het blote oog niet zichtbaar is, zodat de kijker/gebruiker tot waardevolle inzichten kan komen", meldt het juryrapport.


fietsen in Washington, D.C.

De winnende interactieve datavisualisatie "District Mobility: Multimodal Transportation in the District" van Clever°Franke brengt de mobiliteit van de Amerikaanse hoofdstad Washington, D.C. in beeld. De visualisatie is enorm rijk aan informatie, maar is door zijn heldere structuur heel eenvoudig te gebruiken. Het intuïtieve ontwerp en de elegante transities verleiden de gebruiker om de data stapsgewijs te verkennen. Beknopte bijschriften geven relevante context-informatie, zodat de gebruiker waardevolle inzichten krijgt.


aardbevingen in Groningen

Frédérik Ruys won met zijn geanimeerde datavisualisatie "Blow Out ’t Haantje" voor het televisieprogramma Onzichtbaar Nederland (VPRO). De visualisatie begint met de spectaculaire verdwijning na een blow-out van boortoren ’t Haantje in 1965. De kijker wordt op een visuele manier meegevoerd van een historische reconstructie naar de actualiteit van de aardbevingen in de provincie Groningen. De jury was onder de indruk van de impact die de visualisaties hebben op het verhaal. Video, 3D-reconstructie, datavisualisatie en voice over versterken elkaar en brengen de relatie tussen de gasboringen en de aardbevingen overtuigend in beeld.


eervolle vermeldingen
Naast de twee winnaars zijn er drie eervolle vermeldingen. Deze projecten kwamen om verschillende redenen niet in aanmerking voor een nominatie of een prijs, maar verdienen volgens de jury de aandacht omdat ze elk op een andere manier de grenzen van het vakgebied op een inspirerende manier verleggen.

Clever°Franke kreeg een eervolle vermelding voor Red Bull x BYBORRE, een real-time datavisualisatie-experience ontworpen voor het Amsterdam Dance Event. De jury is onder de indruk van de toepassing van innovatieve technologie en de vertaalslag van real-time data naar een artistiek eindresultaat.

Frédérik Ruys ontving een eervolle vermelding voor Solargraphie, een datavisualisatie van de zonnebanen boven Utrecht, vastgelegd op fotografisch papier met behulp van een bierblikje. De jury is gecharmeerd door de eenvoudige schoonheid van dit experiment.

De derde eervolle vermelding was voor de inzending Rapfactcheck van Yordi Dam. Op het Instagram-account Rapfactcheck worden teksten van rappers op een tongue-in-cheek manier inzichtelijk gemaakt door middel van infographics. Naast alle high-brow inzendingen vond de jury deze inzending verfrissend low-brow. De maker wil op een snelle, frisse en social-only manier taaltrends in de Nederlandse hiphop inzichtelijk maken, waardoor ook een jong publiek (dat vaak niet met datavisualisatie bekend is) kennismaakt met infographics.


jury 
De inzendingen werden beoordeeld door een zeskoppige jury, bestaande uit: Karin Schwandt (infographicsmaker en BNO-bestuurslid), Maren Wiersma (Dienst Publiek en Communicatie, Ministerie van Algemene Zaken), Arent Benthem (in60seconds), Robert Stiphout (freelance redacteur), Stephan Okhuijsen (data consultant en directeur Datagraver) en Max Gorbachevskiy (oprichter Infographer, Moskou).