‘The Chase’ wint STIVA TV AWARD 2015

30-11-2015 (10:42) - Awards

De commercial ‘The Chase’ met in de hoofdrol James Bond, heeft vanmiddag de STIVA TV AWARD 2015 gewonnen. Wieden+Kennedy maakte de TVC. 
 
Publiek (18+) en vakjury verkozen de Heineken commercial, gemaakt door bureau Wieden+Kennedy, tot de beste en meest verantwoorde alcoholcommercial van 2015. 
 
John-Paul Schuirink, Manager Communicatie & Public Affairs van Heineken nam de award vanmiddag in ontvangst uit handen van juryvoorzitter Fred van Raaij tijdens het jaarlijkse STIVA symposium in Muiden. 
 
Initiatiefnemer STIVA (Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie) wil met de award laten zien dat alcoholmarketing leuk kan zijn én een manier is om consumenten te wijzen op verantwoorde alcoholconsumptie.
 
geen druppel
Een vakjury met film- en televisiemaker Anne de Clercq, marketingdeskundige Yvonne Prins van UM en emeritus hoogleraar economische psychologie van de Tilburg University Fred van Raaij nomineerden negen alcoholcommercials waaruit jury en publiek samen de winnaar kozen: ‘We hebben gekeken naar de kwaliteit en creativiteit van de commercial maar ook naar de verantwoorde alcoholmarketing in de commercial. Opvallend, in veel alcoholcommercials dit jaar wordt geen druppel alcohol gedronken’, zegt Fred van Raaij.
 
vakjury en publiek
De vakjury is vol lof over de winnende televisiecommercial van bierbrouwer Heineken. Fred van Raaij namens de jury: ‘The Chase is leuk om naar te kijken met een spectaculaire beeldvoering en een volkomen duidelijk verhaal zonder ook maar één gesproken woord. En ook in deze televisiereclame wordt niet gedronken.’

Heineken
John-Paul Schuirink van Heineken is erg blij met de STIVA TV AWARD voor The Chase: ‘kwaliteit en verantwoordelijkheid zijn heel belangrijk voor Heineken. Dat de jury en het publiek dat herkennen en erkennen stemt tot tevredenheid’.  
 
strenge regels
Alle in Nederland uitgezonden alcohol televisiecommercials voldoen aan strenge regels die onverantwoorde alcoholconsumptie, zoals teveel en te vaak alcohol drinken, en alcoholconsumptie door minderjarigen moeten voorkomen. Voordat alcoholcommercials op televisie komen, worden ze getoetst door de STIVA Toetsingscommissie.

40 alcoholcommercials
De vakjury selecteerde uit 40 alcoholcommercials negen nominaties waaruit ook het publiek mocht kiezen. Iedereen van 18 jaar en ouder mocht eenmalig een favoriete commercial aanwijzen. Een leeftijdscheck maakte onderdeel uit van het stemproces.
 
De stemmen van de jury (50%) en het publiek (50%) bepaalden samen de winnaar van de STIVA TV AWARD 2015. De andere genomineerden waren: The match (Heineken), Highway men (Amstel Radler), Terras (Bavaria), Honey (Jack Daniels), Jaartje buitenland (Amstel), 400 jaar plop (Grolsch), Begin desire (Martini) en Cities of the world (Heineken).