'Hoog tijd dat marketeers digitale innovatie voorbij de hype brengen'

17-10-2017 (15:47) - Publicaties

Het wordt hoog tijd dat we digitale innovatie voorbij de hype brengen. Voorbij de hipsterbaarden, voorbij de whiteboard-kamers volgeplakt met post-its. Innoveren is meer dan een kamer vol zitzakken en liasons met startups. Meer dan een beetje leuk en hip doen voor de bühne. Je moet als marketeer de juiste stappen zetten met de juiste mensen. Alleen dan blijf je als merk succesvol en onderscheidend in dit digitale tijdperk. 

 

Dit vindt innovatiestrateeg Jan-Willem van Beek. Vandaag verschijnt bij Uitgeverij Business Contact zijn boek ‘Voorbij de startup mania, succesvol innoveren op eigen kracht’ dat hij samen schreef met journalist Rutger Huizenga.


Voorbij de startup mania rekent af met de mythe dat innoveren iets is wat je doet op een achternamiddag, en dat het alleen maar een kwestie is van een hip knotje in je haar, een hipsterbaard laten groeien en leuke ideetjes pompen op stoffige zolderkamertjes, uiteraard met zelf gebrouwen bier binnen handbereik.


hard werken en ruig terrein

Jan-Willem van Beek: ‘Succes behalen met nieuwe producten is hard werken en ruig terrein. En allesbehalve een easy ride. Als je keihard op je bek gaat, dan is dat pijnlijk. Maar je moet wel gewoon weer opstaan. Elke keer weer. En elke keer opnieuw verliefd worden op het probleem van jezelf of je klant – want in die liefde ligt het echte succes besloten. Niet in de hipheid of naam die we het beestje geven.’


In dit boek loodsen de auteurs je op toegankelijke wijze door de hele innovatiecyclus en de wirwar van innovatietheorieën. Overzichtelijk samengevat in een innovatiemethode met 10 stappen. Van disruptie herkennen tot het samenstellen van je dreamteam; van design thinking tot het upscalen van je ideeën, intern en extern. Onderbouwd vanuit de praktijk door onder meer Rabobank, SnappCar, KRO-NCRV, bunq en MiniBrew.


In het boek staan de ervaringen van SnappCar, Peerby, MiniBrew, Rabobank, KRO-NCRV, powerpeers, bunq, Rockstart, Endeit en Keadyn. Want echt innoveren is volgens de auteurs vooral iets doen wat nog niet eerder is geprobeerd en hier in geloven. En nu kan dit met de belangrijkste lessen en ervaringen van durfallen die al op plekken zijn geweest waar jij misschien ook heen wil. 


10 stappen tot innovatie

Na het lezen van dit boek kun je zelfstandig beginnen met innoveren op eigen kracht. Om de lezer hierbij te helpen zijn op de website van het boek de oefeningen en canvassen bij de stappen gratis te downloaden: www.voorbijdestartupmania.nl