Kloteklanten 3.0: Aardig zijn alleen is niet meer genoeg

20-03-2018 (15:58) - Publicaties

Tien jaar geleden schreef Egbert Jan van Bel er al een boek over: Kloteklanten. Zijn pleidooi schudde ondernemend Nederland wakker. Klantvriendelijkheid bleek de sleutel tot klantentrouw. In Kloteklanten 3.0 dat binnenkort uitkomt geeft hij nu het woord aan vijf toonaangevende namen op klantgebied. 


Egbert Jan van Bel is ondernemer en heeft als auteur een aantal bestsellers op zijn naam staan waaronder Kloteklanten (2007). Hij is hoofdredacteur van het klantblog CustomerTalk.nl en helpt organisaties bij het realiseren van duurzame klantrelaties.


Elke organisatie zet inmiddels klanten centraal, maar als iedere organisatie min of meer hetzelfde doet, hoe kun je je dan nog onderscheiden? Kloteklanten 3.0 laat zien dat de focus langzaam is verschoven van klantvriendelijkheid naar klantkennis. Daarnaast heeft er nog een andere verschuiving plaatsgevonden: de klant is niet meer zozeer merkentrouw maar vooral kanalentrouw.


De uitdaging voor merken en managers is dat ze klanten beter leren kennen om op basis van behoeften continu aantrekkelijke aanbiedingen te communiceren via de juiste kanalen. Hoe gaat dat in zijn werk en hoe doen anderen dat? 

 

top vijf aan het woord

Om de lezer op weg te helpen en te inspireren laat Van Bel managers van de vijf klantvriendelijkste bedrijven van Nederland aan het woord. De interviews laten zien welke praktische beslissingen en hobbels deze bedrijven hebben genomen en wat dit hen heeft opgeleverd. Daarnaast deelt hij inzichten en ervaringen uit zijn eigen praktijk.


Het verhaal wordt onderbouwd met de resultaten uit een onderzoek naar klantvriendelijkheid dat door de Rijksuniversiteit Groningen werd uitgevoerd. Van Bel wil de lezer zo de kennis en tools geven om een klantvriendelijke strategie te ontwikkelen waarmee hij bij zijn eigen klanten gegarandeerd op één komt te staan.