Nieuw SWOCC-onderzoek over meerwaarde AR voor merkcommunicatie

22-02-2021 (12:05) - Publicaties

Augmented Reality (AR) is een relatief nieuwe technologie, die bekend is van Snapchat filters en shopping apps waarbij je online producten kunt uitproberen. Doordat AR nog volop in ontwikkeling is, is het voor veel merken en bedrijven nog onduidelijk wat precies de mogelijkheden zijn van deze technologie, hoe effectief het is om AR in te zetten en voor welke doelgroepen deze technologie geschikt is. SWOCC-publicatie 82 ‘Augmented Reality: mogelijkheden en meerwaarde voor merkcommunicatie’ beantwoordt deze vragen.
 
Augmented Reality is een technologie die een virtuele, digitale laag over de echte wereld heen projecteert via de smartphone, een digitaal scherm, of een AR bril. Deze virtuele laag kan geactiveerd worden op basis van locatie- of objectherkenning, bijvoorbeeld een Snapchat filter, die geactiveerd wordt als er een gezicht in beeld is of een Pokémon die tevoorschijn komt als je op een bepaalde locatie bent.
 
Als organisatie kun je deze technologie inzetten om consumenten te helpen producten te visualiseren, meer informatie te geven over fysieke objecten of locaties in de directe omgeving van de gebruiker, of om entertaining content of game elementen toe te voegen aan de echte wereld. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van een op zichzelf staande applicatie, maar kan ook worden geïntegreerd in een bestaande social media applicatie. Op deze manier kan AR de leefwereld van de consument verrijken.
 
Deze SWOCC-publicatie geeft marketing en communicatieprofessionals een overzicht van de mogelijkheden en meerwaarde van AR voor merkcommunicatie aan de hand van vijf vragen:
 
Wat is Augmented Reality?
Wat zijn de mogelijkheden van Augmented Reality voor marketingcommunicatie?
Wat zijn de effecten en meerwaarde van Augmented Reality voor consumenten?
Wie gebruiken Augmented Reality apps?
Hoe ziet de toekomst van Augmented Reality eruit?
 

Handige checklist

De publicatie eindigt met een checklist voor marketing en communicatieprofessionals. Deze geeft inzicht in de vraag of AR iets voor hun merk zou kunnen betekenen, waar aan gedacht moet worden bij de creatieve invulling van de AR ervaring en waar rekening mee moet worden gehouden in de uitvoering.
Hoe AR een rol kan spelen in communicatiecampagnes lees je in de SWOCC-publicatie 82 ‘Augmented Reality: mogelijkheden en meerwaarde voor merkcommunicatie’.
 
Op donderdag 4 maart wordt de publicatie gepresenteerd tijdens een SWOCC-webinar. Hierin bespreekt Anne Roos Smink (Universiteit van Amsterdam) samen met Jos Westerkamp (PTC AR Centre of Excellence) en David Robustelli (Capitola) de inzichten uit de publicatie en de mogelijkheden voor toepassing in de praktijk.
 
Het complete onderzoek van Anne Roos Smink, getiteld ‘Augmented Reality: mogelijkheden en meerwaarde voor merkcommunicatie’, is uitgegeven door SWOCC. De publicatie is exclusief beschikbaar voor begunstigers van de stichting.