Klarna geeft consumenten inzicht in hun CO2-voetafdruk

20-04-2021 (16:52) - Sustainable

Klarna, marktleider in achteraf betalen, lanceert de mogelijkheid om de CO2-afdruk van Klarna aankopen real time te monitoren via de Klarna app. Met de nieuwe tool wil Klarna consumenten toegang geven tot objectieve en betrouwbare informatie over de impact van hun shopping-gedrag op het milieu en hen bewust maken van de gevolgen van klimaatverandering.
 
De kledingindustrie is één van de meest vervuilende industrieën op dit moment. Klarna introduceert dit initiatief in samenwerking met Doconomy, een internationale aanbieder van innovatieve rekentools waarmee financiële instellingen en merken de CO2-voetafdruk van transacties inzichtelijk kunnen maken. Zo kunnen online shoppers van iedere aankoop de gemiddelde CO2-uitstoot per kilo zien.
 
Bereik
Hiermee worden 90 miljoen Klarna gebruikers bereikt, waaronder het groeiende aantal van 18 miljoen personen die de app maandelijks actief gebruiken. Hierdoor kunnen de consumenten zelf actie nemen om de impact van hun koopgedrag op het klimaat te beperken.

Inzicht naar actie
"Informatie over voedingswaarde, zoals de hoeveelheid vetten, suiker en zout, is gemakkelijk te vinden op het voedsel dat we kopen. Waarom zouden we dan geen inzicht mogen krijgen in de CO2-emissies van onze shopping? Dit soort inzichten zouden geen luxe mogen zijn waar consumenten voor moeten betalen, maar onderdeel moeten zijn van iedere shopping journey. Daarom geven we onze app een upgrade, zodat consumenten over de hele wereld op een transparante manier toegang hebben tot hun CO2-voetafdruk op shoppinggebied. We doen allemaal dingen die gevolgen hebben voor het milieu en het is cruciaal dat iedereen de mogelijkheid heeft om hierin goede beslissingen te nemen die bijdragen aan een beter klimaat", zegt Sebastian Siemiatkowski, CEO van Klarna.
 
Giveone
Op Earth Day lanceert Klarna ook haar wereldwijde Giveone.com-platform. Als onderdeel van dit initiatief reserveert Klarna één procent van haar laatste investeringsronde ter waarde van één miljard dollar - een bedrag van 10 miljoen dollar - voor duurzame initiatieven. Hiermee wil Klarna initiatieven ondersteunen die een oplossing bieden voor de meest urgente milieuvraagstukken, zoals het verlies aan biodiversiteit, en hoopt hiermee andere bedrijven te stimuleren hetzelfde te doen.