Kruidvat helpt bij maken van duurzame keuzes

04-11-2019 (10:47) - Sustainable

Vanaf deze week helpt Kruidvat haar klanten bij de keuze voor duurzame producten. In de categorieën haar- en gezichtsverzorging en bad- en doucheproducten zijn duurzame producten voortaan herkenbaar door de introductie van het Kruidvat ‘natuurlijk & voordelig-schap’. In dit speciale ‘groene schap’ staan uitsluitend duurzame producten. Het gaat in totaal om zo’n 100 producten van verschillende merken. Een aantal dat de drogisterijketen het komende jaar verder wil uitbreiden.

Uit onderzoek onder 900 klanten2 blijkt dat 9 van de 10 consumenten vaker producten wil kopen die minder schadelijk zijn voor mens, dier en milieu. Ze geven daarbij aan dat ze het prettig zouden vinden wanneer Kruidvat hen helpt te duiden welke producten duurzaam zijn. Kiezen voor duurzaam is voor consumenten vaak lastig, omdat niet alle duurzaamheidskeurmerken even bekend zijn bij klanten. Zo kent ruim 90% het FairTrade keurmerk en scoort het keurmerk voor Vegan ook een ruime meerderheid. Daarentegen is slechts zo’n 10% van de klanten bekend met het NATRUE- en RSPO-keurmerk. De keurmerken die Kruidvat hanteert binnen de selectie van natuurlijk & voordelig staan in de keurmerkenwijzer van de onafhankelijke organisatie Milieu Centraal. Deze organisatie houdt zich o.a. bezig met het beoordelen van duurzaamheidskeurmerken.
 

Overkoepelende aanpak

Bij het maken van een duurzame keuze gaven de respondenten in het onderzoek aan welke aspecten voor hen hierin belangrijk zijn. Bijna driekwart vindt zowel aandacht voor gecertificeerde ingrediënten, duurzaam verpakkingsmateriaal als goede arbeidsomstandigheden belangrijk. Kruidvat heeft dan ook gekozen voor een overkoepelende aanpak die deze aspecten met elkaar combineert. Hiervoor zijn criteria opgesteld. Producten komen in aanmerking voor een plek op het groene schap wanneer zij aan minimaal 4 criteria voldoen. Minstens 2 criteria daarvan moeten bovendien betrekking hebben op het gebruik van duurzame ingrediënten.