Leasefiets verdringt langzaam maar zeker de auto

16-09-2021 (13:55) - Sustainable

De fiets van de zaak is aan een gestage opmars bezig sinds de invoer van de leasefietsregeling in 2020. Opvallend is dat vooral werknemers met een zakelijke elektrische fiets de auto steeds vaker laten staan. Ruim 60% van die zakelijke e-bikes vervangt namelijk andere vervoersmiddelen, en dan vooral de auto (77%); die blijft meerdere dagen per week ongebruikt dankzij de fiets van de zaak. Dit alles blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.500 leasefietsers van zakelijke fietsaanbieder Lease a Bike, in het kader van Fiets naar je Werk dag.
 
Lease a Bike levert zakelijke fietsen aan zo’n 7.000 bedrijven. 7 op de 10 werknemers zeggen de auto 2 dagen per week te laten staan om de fiets naar kantoor te pakken. Opvallend is ook dat driekwart van de respondenten aangeeft meer privé te zijn gaan fietsen. Door de extra fietskilometers stelt 61% zich fitter te voelen dan voorheen. Voor veel werknemers is de leasefietsregeling van de overheid de aanleiding om meer te fietsen.


Zakelijke fietsers kiezen voor elektrisch

De e-bike en de speed-pedelec vinden gretig aftrek in de zakelijke leasemarkt. 70% van de gebruikers kiest voor een elektrische zakelijke fiets en is bereid een afstand tot 15 kilometer enkele reis af te leggen. In de particuliere markt heeft de elektrische fiets een aandeel van 44%. Voor de zakelijke speed-pedelec (elektrische fiets met een topsnelheid van maximaal 45 kilometer per uur), ligt dit percentage met 2,8% zelfs ruim 2 keer hoger dan in de particuliere markt.


Wat is de leasefietsregeling?

De leasefietsregeling verving in januari 2020 het oude fietsplan, waarbij werknemer en werkgever de gefietste kilometers moesten registreren. Bij de leasefietsregeling geldt een vaste bijtelling van 7% en is de fiets onbeperkt voor zowel woon-werkverkeer als privé te gebruiken. De kosten van de zakelijke fiets worden met het bruto salaris verrekend. In de praktijk draagt 50% van de werkgevers bovendien bij in de kosten.