Nederlands verzorgingsmerk Naïf B Corp gecertificeerd

12-10-2020 (11:10) - Sustainable

Naïf Natural Skincare is officieel gecertificeerd als Benefit Corporation, oftewel ‘B Corp’. Het Nederlandse Tony’s Chocolonely, Dopper en ook Patagonia zijn enkele voorbeelden die het natuurlijke skincare merk voor gingen. B Corps herdefiniëren van succes in de zakenwereld. Sociale impact, verantwoordelijkheid, transparantie en duurzaamheid, dat is waar de wereldwijd 2.500 bedrijven met een B Corp certificaat voor staan.
 
Gecertificeerde B Corporaties zijn sociale ondernemingen met een winstoogmerk. Een B Corp certificaat is, anno 2020, een van de meest krachtige manieren om geloofwaardigheid, vertrouwen en waarde te genereren. “B Corps leven de hoogste standaarden voor zowel milieu als maatschappij na. Het is een enorme mijlpaal dat Naïf zich nu onder deze bedrijven mag scharen,” vertelt Jochem Hes, één van de twee oprichters van Naïf.
 

door de ballotage

Het bemachtigen van het Amerikaanse certificaat is een uitgebreid traject, waarbij een groots bedrijfsonderzoek wordt uitgevoerd. “Alle B Corp assessments voldoen kost veel tijd en moeite. Je wordt gedwongen naar verschillende facetten binnen je bedrijf te kijken; bestuur, personeel, samenleving en de omgeving worden uitvoerig gecheckt.” Veel aanpassingen hoefden er echter niet gedaan te worden bij het huidverzorgingsmerk. Hes: “Het zit in ons DNA, we weten niet beter. Een B Corp certificaat draagt bij aan de interne en externe bewustwording van je bedrijf en zet de zaken op scherp voor de toekomst.”
 

missie van Naïf

Nadat Jochem Hes en Sjoerd Trompetter vader werden, kwamen ze erachter dat zelfs verzorgingsproductenvoor baby’s vaak schadelijke ingrediënten bevatten. Vanuit die behoefte werd in 2013 Naïf geboren. Het duo bracht natuurlijke verzorgingsproducten voor baby’s en kinderen op de markt. Pure kwaliteit, met daarin alleen ingrediënten die je kleintje echt nodig heeft. Vrij snel hierna greep ook de milieubewuste jonge vrouw naar de kinderproducten en dus werd de doelgroep uitgebreid met een vrouwenlijn.
 

goed voor mens en natuur

Het merk gaat ervanuit dat iedereen Naïf moet kunnen winkelen. Zorgeloos en zonder valse beweringen of ingrediënten die slecht zijn voor mens en natuur. Dat kan enkel met natuurlijke, vegan en duurzame producten. De producten van Naïf bevatten geen chemische ingrediënten als minerale oliën, chemische conservering of harde chemicaliën. Alle producten en verpakkingen zijn plasticvrij en ook de distributie gaat op natuurlijke wijze. Samen met de Plastic Soup Foundation wil Naïf bijdragen aan de bewustwording van de effecten van microplastics op de natuur. 
 
Naïf is genomineerd bij Coolest Dutch Brands 2020.