BMW kijkt met Vision Vehicles naar toekomst

13-10-2016 (15:16) - Tech

BMW bestaat in 2016 100 jaar. Een goede reden voor het merk om het vizier op de toekomst te richten. Dit doet BMW met de ontwikkeling van een reeks Vision Vehicles.
 
Volgens BMW beantwoorden de futuristisch ogende motorfietsen aan de mobiliteitseisen binnen de komende drie decennia. Deze oplossingen zijn gebaseerd op de aanname dat mobiliteit in de toekomst veelzijdiger en meer connected wordt.
 
‘De BMW Motorrad VISION NEXT 100 belichaamt BMW’s visie op motorrijden in een connected wereld, een analoge belevenis in het digitale tijdperk. Motorrijden is een manier om te ontsnappen aan het dagelijkse leven: zodra je opstapt, voel je je vrij’, aldus Edgar Heinrich, Head of Design bij BMW Motorrad.
 
 
De hypermoderne motorfiets is direct als echte BMW herkenbaar, dankzij het zwarte driehoekige frame (dat verwijst naar de eerste motorfiets die BMW in 1923 fabriceerde, de witte biezen en de klassieke vormen van de boxermotor. Deze motorfiets is echter volledig emissievrij.
 
Het zogenoemde flexframe is bekleed met zwart textiel en is een geïntegreerd geheel tussen het voor- en achterwiel. Doordat het flexibel is, is de motorfiets te besturen zonder dat daarvoor allerlei verbindingen nodig zijn zoals op hedendaagse motorfietsen. Door het stuur te draaien, plooit het frame om van richting te kunnen veranderen. Bovendien wordt de bestuurder geholpen door zelfbalancerende assistentiesystemen.
 
 
Met de ontwikkeling van deze motor kijkt BMW naar eigen zeggen tientallen jaren vooruit. ‘Normaliter denken we bij de ontwikkeling van een nieuwe motorfiets vijf tot tien jaar vooruit. Nu hebben we veel verder gekeken. Er zijn heel aantrekkelijke toekomstmogelijkheden, ik denk dat de BMW Motorrad VISION NEXT 100 de voorbode is van een samenhangend toekomstscenario voor BMW Motorrad’, aldus Heinrich.
 
BMW verrast tevens met de ontwikkeling van een speciaal vizier, dat zorgt voor uitwisseling van informatie tussen de berijder en de motorfiets. Het vizier bestaat in feite uit twee dataschermen die het gehele blikveld van de berijder beslaan. Het vizier biedt dus niet alleen bescherming tegen de wind, maar geeft ook relevante informatie in een van de vier daarvoor bedoelde gebieden in het vizier. Het geheel wordt aangestuurd door de oogbewegingen van de berijder. Omhoog of omlaag kijken verandert de weergave van de informatie, recht vooruit kijken schakelt de weergave geheel uit, zodat de berijder zich volledig op de weg kan concentreren. Informatie verschijnt alleen in het vizier als de berijder aangeeft daaraan behoefte te hebben én als hij gewaarschuwd moet worden.
De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.