Boyband B-Brave en Microsoft samen in campagne over online veiligheid

19-08-2016 (14:21) - Tech

Het uitlekken van het telefoonnummer van een van de leden van Nederlands populairste boyband B-Brave is onderdeel van een gezamenlijke bewustwordingscampagne met Microsoft. Dat maakte de band bekend bij jongerenradiostation FunX.

De twee partijen vragen op deze manier meer aandacht voor online veiligheid onder jongeren. Eerder deze week stond de telefoon van B-Brave’s Kaj roodgloeiend nadat mede-bandlid Dioni zijn nieuwe telefoonnummer ‘per ongeluk’ deelde via Snapchat en Instagram. Binnen 24 uur ontving Kaj meer dan 600 telefoontjes en 4.000 WhatsApp-berichtjes van fans die benieuwd waren of ze hun idool daadwerkelijk via het uitgelekte nummer konden bereiken.

onderzoek
Jongeren zijn niet altijd goed op de hoogte van de gevaren van het internet, zo blijkt uit onderzoek dat PanelWizard in opdracht van Microsoft deed onder 1.098 Nederlandse jongeren tussen de 12 en 18 jaar. Zo komt naar voren dat meer dan een kwart (27,2 procent) van de jongeren weleens zijn inloggegevens voor social media, e-maildiensten of zelfs internetbankieren met vrienden of kennissen deelt. Reden voor Microsoft om een samenwerking aan te gaan met B-Brave. Het doel: jongeren bewust maken van de noodzaak van het zorgvuldig omgaan met privacygevoelige informatie.

meeer onderzoeksresultaten
·       Vier op de tien jongeren (40,1 procent) hebben weleens het accountwachtwoord van vrienden of kennissen gekregen om daarmee te kunnen inloggen.

·       Bijna een op de vijf jongeren (17,5 procent) maakte mee dat er zonder toestemming op zijn social media-account werd ingelogd door een ander.

·       Meer dan een op de tien jongeren (11,1 procent) deelde ooit iets persoonlijks of intiems met een vriend of vriendin, wat die persoon later zonder toestemming met derden deelde.

·       Het grootste deel van de Nederlandse jongeren gebruikt voor al zijn verschillende online accounts hetzelfde wachtwoord. Slechts 41,9 procent gebruikt daarvoor elke keer een uniek wachtwoord.

Als onderdeel van de bewustwordingscampagne geeft B-Brave een videoboodschap vrij, waarin de bandleden jongeren tips geven om zich te weren tegen online gevaren. 'Online veiligheid is een thema dat ons nauw aan het hart ligt”, zegt bandlid Kaj. “In het verleden kregen we zelf te maken met online identiteitsfraude en we weten daarom als geen ander hoe groot de gevolgen daarvan kunnen zijn.'