KLM doorbreekt taalbarrières en brengt mensen bij elkaar

24-12-2017 (19:13) - Tech

In de donkere dagen waarin samenzijn zo belangrijk is, geeft KLM reizigers op Schiphol en wel heel bijzondere kans: met iedereen praten in hun eigen taal.


KLM heeft samen met DDB & Tribal Amsterdam ‘KLM’s Connecting Seats’ ontwikkeld: twee stoelen die in real time elke taal kunnen vertalen. In de stoelen zaten ingebouwde luidsprekers, een microfoon en hardware die verbonden was aan Googles Cloud's Speech API, Translation API and Web Speech API. Mensen konden gewoon gaan zitten: de stoel herkende welke taal ze spraken, en het gesprek kon beginnen!


Mensen met kerst bij elkaar brengen

Op een luchthaven kun je je soms eenzaam voelen. Helemaal als je rond Kerstmis reist: een tijd voor delen, eenheid en samenzijn. Bij KLM draait alles om mensen bij elkaar brengen. De luchtvaartmaatschappij verbindt families, vrienden en andere relaties overal ter wereld. Na het geweldige succes van het ‘Bonding Buffet’ event op Schiphol vorig jaar, wilde KLM opnieuw een ervaring creëren die reizigers bij zou blijven door ze met elkaar in contact te brengen tijdens hun reis.


De Connecting Seats deden meer dan alleen reizigers persoonlijke anekdotes en kerstwensen laten delen. Hun nieuwsgierigheid leidde tot warme en emotionele gesprekken waarin deelnemers hun ideeën over de wereld met elkaar bespraken. Uiteindelijk hebben reizigers met 30 verschillende nationaliteiten hun telefoons en boeken opzij gelegd om een open gesprek aan te gaan met een vreemde.