Bewegende digitale buitenreclame 52% beter zichtbaar

26-10-2016 (11:32) - Toeleveranciers

Digitale buitenreclame wordt 52% beter gezien als de uiting beweegt, dan wanneer deze niet beweegt. Consumenten zien het digitale scherm met een bewegende uiting vaker (+29%) vanaf een grotere afstand én kijken hier langer (+18%) naar dan naar de niet-bewegende variant. De totale impact neemt hierdoor met 52% toe.


Dit blijkt uit eyetracking-onderzoek dat onderzoeksbureau Validators heeft uitgevoerd in opdracht van Kinetic, Exterion Media en Ngage Media. Op Amsterdam Centraal Station lieten zij respondenten rondlopen met een eyetracking bril, om zo het kijkgedrag te registreren en de zichtbaarheid van bewegende uitingen af te kunnen zetten tegen niet-bewegende uitingen op de digitale schermen. 


beter bekeken

Uit het onderzoek komt naar voren dat bewegende uitingen vaker worden gezien in vergelijking met niet-bewegende uitingen. Gemiddeld zorgen bewegende uitingen ervoor dat het zichtbaarheidspercentage van de digitale schermen 29% hoger ligt. 


langer gekeken

Een andere belangrijke uitkomst is dat mensen langer kijken naar een digitaal scherm met bewegende uitingen dan naar niet-bewegende uitingen. Zo zorgen bewegende uitingen voor een stijging in kijkduur van maar liefst 18%. Een mooi resultaat in een extreem drukke omgeving als Amsterdam Centraal Station. 


grotere afstand

Voor het eerst is met eyetracking in een real-life omgeving onderzocht vanaf welke afstand de blik van een voorbijganger op een digitaal scherm valt. Een niet-bewegende uiting werd gemiddeld voor het eerst bekeken vanaf 8,6 meter, een bewegende uiting eerder namelijk vanaf 9,1 meter. Dat is veelzeggend in een omgeving als het Centraal Station van Amsterdam, waar van alle kanten de aandacht van mensen wordt getrokken.


Het onderzoek toont volgens de onderzoekers overtuigend aan dat bewegende uitingen zorgen voor een hogere zichtbaarheid van de digitale schermen. Een hogere zichtbaarheid in combinatie met een langere kijktijd zorgt voor een grotere impact op de consument.