Chatbot nog niet doorgedrongen bij Nederlander

Chatbot nog niet doorgedrongen bij Nederlander

16-05-2017 (13:49) - Toeleveranciers

De chatbot is in een razend tempo aan een opmars bezig. Als we het Mobile Travel Report van KAYAK.nl moeten geloven, is Nederland zich hier echter nog niet van bewust. 53 procent van de Nederlander weet zelfs niet eens wat een chatbot is.

 
Van alle ondervraagden heeft 36% een keer bewust een chatbot gebruikt. Niet geheel onlogisch is vooral de jongere generatie op de hoogte van de fuctionaliteit. 72 procent van de mensen tussen de 18 en 24 jaar weet wat een chatbot is, tegenover 21 procent van de 65-plussers.
 
Hoewel veel Nederlanders niet bekend zijn met chatbots, kunnen veel mensen zich wel voorstellen wat de voordelen ervan kunnen zijn. Voor 40 procent van de respondenten is de beschikbaarheid van chatbots op ieder uur van de dag het grootste voordeel. Een ander voordeel is de snelle antwoordtijd, 32 procent vindt het fijn dat je via een chatbot sneller antwoord krijgt op een vraag dan wanneer je zelf op onderzoek uit zou gaan.
 
Toch lijkt de nieuwe ontwikkeling nog wat eng voor veel mensen. 39 procent heeft online liever contact met een mens dan met een bot. Dit is klaarblijkelijk iets typisch Nederlands, in andere landen is face-to-face contact minder belangrijk.