Klantdata onvoldoende ingezet bij incassoprocedures

Klantdata onvoldoende ingezet bij incassoprocedures

21-08-2017 (15:38) - Toeleveranciers

C-level-managers en directieleden maken onnodig hoge incassokosten. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Forrester Consulting in opdracht van Experian.


Vier op de tien (42%) van de ondervraagde C-level-managers en directieleden geven aan dat deze betalingskosten voor hun bedrijf zijn gestegen. Voor driekwart hiervan is dit een stijging van 1-10%; voor een kwart zelfs 11-19%. Hoewel inzicht in klantgegevens en -gedrag helpt om deze kosten in te perken en betalingsrisico’s als fraude te minimaliseren, maken weinig directieleden er gebruik van. Slechts iets meer dan een kwart van de ondervraagden (27%) gebruikt data en analytics om incassorisico’s te beperken. 

relatie versterken

“Elk klantcontact is een mogelijkheid om een relatie te versterken”, zegt Simon van Noort, Head of Commercial Strategy bij Experian. “Dat geldt zelfs als omstandigheden minder prettig zijn, zoals bij schuldinning. Afhankelijk van hun vermogen om klantomstandigheden te begrijpen, kunnen organisaties dit proces effectief benaderen. Ons nieuwe platform PowerCurve Collections biedt bedrijven inzicht in klantdata, waarmee ze kunnen zorgen voor een eerlijke en efficiënte klantervaring. Het helpt het consumentengedrag te voorspellen, te anticiperen op veranderingen, risico’s te beperken en strategische besluitvorming te stimuleren – en is altijd conform de laatste wet- en regelgeving.”