Ziekenhuizen Merkenonderzoek: vertrouwen in Antoni van Leeuwenhoek is grootst

Ziekenhuizen Merkenonderzoek: vertrouwen in Antoni van Leeuwenhoek is grootst

10-08-2017 (10:30) - Toeleveranciers

Het Antoni van Leeuwenhoek heeft de sterkste reputatie van alle Nederlandse ziekenhuizen. Het Amsterdamse kankerinstituut wordt direct gevolgd door het Rotterdamse Erasmus MC en UMC Utrecht. Dit blijkt uit de vijfde editie van het Ziekenhuizen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Erasmus MC-Sophia heeft, net als bij de vorige meting in 2015, de beste naam onder de kinderziekenhuizen.
 
Andere opvallende resultaten uit het onderzoek:
Sinds de eerste meting in 2009 is dertig procent van de ziekenhuizen van naam veranderd
Bezoekers van patiënten zijn de vergeten ‘fans’ van ziekenhuizen
Samenwerkingsverbanden van ziekenhuizen zijn zwakke merken
 

Nationale top-20 van sterkste ziekenhuismerken in 2017 (+ positie in 2015)

1 (4) Antoni van Leeuwenhoek
2 (3) Erasmus MC
3 (2) UMC Utrecht
4 (1) AMC
5 (5) Radboudumc
6 (6) VUmc
7 (7) UMCG
8 (8) LUMC
9 (12) Maastricht UMC+
10 (13) Het Oogziekenhuis Rotterdam
11 (11) MC Slotervaart
12 (16) Martini Ziekenhuis
13 (10) OLVG
14 (18) Máxima Medisch Centrum
15 (23) Jeroen Bosch Ziekenhuis
16 (17) Isala
17 (19) Sint Maartenskliniek
18 (14) St. Antonius
19 (15) Rijnstate
20 (24) Havenziekenhuis Rotterdam

De top-10 van sterkste ziekenhuismerken wordt gedomineerd door de acht academische ziekenhuizen die Nederland rijk is. Voor het eerst wordt deze ranglijst echter aangevoerd door het in kanker gespecialiseerde ziekenhuis Antoni van Leeuwenhoek. 
 
 
De posities elf tot en met twintig in de merkenranglijst worden vooral bezet door topklinische ziekenhuizen, Deze organisaties onderscheiden zich van de reguliere ziekenhuizen met een innovatiever en deskundiger imago. Het Amsterdamse MC Slotervaart en het Rotterdamse Havenziekenhuis zijn de enige reguliere ziekenhuizen in de top-20.
 

‘Tijdens fusiedrift is er weinig oog voor de waarde van sterke ziekenhuismerken’

Door de fusiegolf in de ziekenhuissector sneuvelen veel organisatienamen en worden nieuwe namen geïntroduceerd. Van de 96 ziekenhuizen die in 2009 zijn onderzocht, veranderde 30 procent van naam. ‘En dat heeft impact op de reputatie van een ziekenhuis’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Een voorbeeld is de Noordwest Ziekenhuisgroep. Zij verloren in de afgelopen twee jaar in Noord-Holland ruim de helft van hun bekendheid in vergelijking met de oude naam Medisch Centrum Alkmaar en bijna een kwart in vergelijking met de oude naam Gemini Ziekenhuis.
 
Bij de keuze voor een nieuwe organisatienaam spelen interne motieven vaak een hoofdrol en wordt de waarde van de huidige merknaam onderschat. Dat is jammer, want het onderzoek laat zien dat het jaren duurt voordat een nieuwe naam is ingeburgerd’, aldus Beerda. ‘Het helpt wanneer je vertrouwen hebt in het ziekenhuis waar je binnenstapt. Dat maakt een ziekenhuisbezoek een minder spannende ervaring. Ook het doorverwijzen door artsen en het werven van personeel verloopt beter met een sterk imago.
 
Als naamswijziging door een fusie echt nodig is, dan is het meestal het beste om de namen van de fusiepartners in de nieuwe naam te verwerken. Het Spaarne Gasthuis deed dit bijvoorbeeld recent na de fusie tussen het Kennemer Gasthuis en het Spaarne Ziekenhuis. Afkortingen als nieuwe naam zijn niet aan te raden vanwege de moeizame herkenbaarheid en de kille uitstraling.’