YPA: Zoë Guldenaar

24-06-2021 (12:20) - Young People in Advertising

Jonge mensen in het vak - wie zijn het, wat houdt ze bezig? En vooral: wat inspireert hen? FONK spreekt de jonkies van deze tijd in Young People in Advertising. Deze week: Zoë Guldenaar, Social Creative bij Truus over professioneel meme-maker zijn en gelikte influencers.
 
Wat inspireert jou en waarom?
Ik haal de meeste inspiratie voor Truus echt van TikTok. Daar gaat het zó snel en verandert er zo veel. Mensen denken nog steeds dat het alleen maar dansjes zijn, maar er is inmiddels ook veel content over politiek of bijvoorbeeld over hoe je het beste foto’s kunt bewerken. Iemand die ik verder veel volg op social en interessant vind is Jameela Jamil, zij interviewt veel mediamakers in haar podcast en is super feministisch. Ze is echt een voorbeeld van hoe je een belangrijke boodschap de wereld in kan helpen.
 
Wat is je visie op marketing en reclame?
Een visie heb ik wel: wat mij betreft mag het vaak wat brutaler, merken mogen zich veel meer uitspreken: hier staan we voor, we verkopen niet alleen een product maar zijn ook echt een entiteit. Als je tandenborstels verkoopt snap ik dat het lastig kan zijn om je uit te spreken over racisme bijvoorbeeld hoor, maar ik houd er wel heel erg van als merken een beetje de grens opzoeken. Als Social Creative ben ik eigenlijk professioneel meme-maker, dus in mijn werk met KFC probeer ik in ieder geval wel bold te zijn - met straattaal bijvoorbeeld. Bol.com doet het natuurlijk ook fantastisch. Je kunt vaak hele mooie ads en OOH maken maar het interesseert me pas echt als er iets achter die uitingen zit. Het doel van reclame en marketing is volgens mij dat het echt moet prikkelen, en het allermooist is het nog als het een gesprek start. Je moet er in ieder geval langer mee bezig zijn dan even denken: 'oh wat mooi'.
 
Hoe kan marketing beter ingezet worden op social?
Ik denk dat marketing een stuk persoonlijker ingezet kan worden op social, al helemaal op TikTok. Ads op TikTok moeten er echt uitzien alsof het door een gebruiker is gemaakt in plaats van een standaard ad zoals we die gewend zijn. De te gelikte influencers zijn al een beetje outdated wat mij betreft, ookal zijn sommigen nog steeds heel goed te gebruiken, hoor. Maar het kan soms een beetje een uithangbord worden, vind ik. Ik denk dat het nog persoonlijker is als je een échte consument het laat doen, dan is dat #ad gehalte ook niet zo hoog.
 

Junior abonnement FONK

FONK heeft jong creatief talent graag een podium. Niet alleen online, maar ook in FONK magazine. Ben je niet ouder dan 25 jaar, maak dan gebruik van het junior abonnement en ontvang 26 edities van FONK magazine digitaal met 50% korting (€48,50 per jaar).