Amnesty en Ogilvy kaarten doodstraf aan

01-04-2015 (09:34) - Bureaus

Elk jaar op 1 april publiceert Amnesty International een rapport over de doodstraf. Om de statistieken meer kracht bij te zetten en de problematiek bij een groot publiek onder de aandacht te brengen, maakte Ogilvy & Mather Amsterdam een film over het waargebeurde verhaal van Anthony Graves. In de film 'My Last Day' zien we zijn laatste dag op ‘death row’.
 
In alleen Amerika werden er in 2014 vijfendertig mensen geëxecuteerd, in China meer dan 1000. Amnesty International’s doel is om de doodstraf wereldwijd af te schaffen. Met deze film wil Amnesty awareness vergroten en de doodstraf opnieuw tot een onderwerp van gesprek maken. 
 
Darre van Dijk, CCO Ogilvy & Mather Amsterdam: 'Met Anthony Graves als hoofdpersoon geven we de onmenselijke aard van de doodstraf letterlijk een gezicht. Zijn verhaal zet je aan het denken.'
 
Alle betrokken partijen werkten belangeloos mee aan de totstandkoming en verspreiding van de film. De film zal online te zien zijn, op SBS dankzij OMD Nederland en in bioscopen dankzij Jean Mineur. Ook andere broadcasters zijn en worden benaderd voor het verspreiden van de film, met als doel een zo breed mogelijk gedragen boodschap en uiteindelijk de afschaffing van de doodstraf wereldwijd. De vraag is zelfs uitgezet bij Barack Obama, in afwachting van een respons.
 
Edgar Molenaars, CEO Ogilvy & Mather Amsterdam: 'Als reclamebureau zijn we goed in storytelling. Maar sommige stories worden helaas onvoldoende gehoord of hebben onvoldoende podium door gebrek aan geld of slagkracht. Het verhaal van Anthony Graves moest wat ons betreft gehoord worden. Daar hebben we ons met overtuiging voor ingezet. We zouden het geweldig vinden als iedereen die deze boodschap onderschrijft, de film ook post, seedt, sharet, uitzendt.'
 
Klant: Amnesty International Nederland
Moniek van Zijl & Paul Helsloot
Bureau: Ogilvy & Mather Amsterdam
Chief Creative Officer: Darre van Dijk
Creatie: Rob Voortman, Benjamin de Villiers, Marco de Jong, Jurriaan Noij, Mees Ubachs,
Colin Tossijn.
RTV producer & Account: Melissa Nieveld
Strategie: Heleen Hidskes
Productiemaatschappij: DPPLR & Melissa Nieveld Productions
Regisseur: Daniel Dow
Producer: Amber Akkermans
DOP: Aage Hollander
Post: Ruben Labree, DPPLR
Sound Design: Marcel Bultman, Post Office
Online: De Grot
Muziek: Darre van Dijk 

Media

Marketing

Economisch