Bureau Klanttevredenheidsonderzoek: kampioenen van 2014

27-10-2014 (11:41) - Bureaus

Waar moet je beginnen als de opdrachtgevers van de bureauwereld hun mening geven over 11 disciplines en 46 bureaus? Na 20 jaar onderzoek is de uitkomst van dit onderzoek nog steeds overweldigend. Wie zijn de toppers dit jaar? Wie hebben er steekjes laten vallen en waarom? Blijven de opdrachtgevers volgend jaar ook nog bij hun bureau of gaan ze straks shoppen? We trappen op fonkonline af met een sneakpreview.
 
* Tomeloos bepaalt al heel wat jaren de top 5 in het bureau onderzoek. Dit jaar was het team van Jose Boesten en Petra Vlierman goed voor de hoogste overall score (9,76) in het onderzoek. Op zeven van de elf disciplines is Tomeloos de absolute nummer 1. Of we het nu hebben over grote, middelgrote of kleine bureaus, er is geen kruid opgewassen tegen José, Petra en hun team.
 
* We hebben een nieuwe topscorer vanuit de hoogste regionen van de New Kids in het onderzoek. De opdrachtgevers legden Kokoro tegen de meetlat. Het bureau is meteen goed voor een 9,5 en daarmee definitief New Kid àf. Kokoro heeft met dit resultaat de hoogste score te pakken bij de kleine bureaus èn het één na hoogste cijfer in het hele onderzoek.
 
* McCann Amsterdam was tot dit jaar niet zo heel erg zichtbaar in het onderzoek. Maar ja, nu gaan ze wel met een vette 9,0 aan de haal als we het hebben over creativiteit. Volgens een onverstoorbare managing director Frans Brand begint het vliegwiel een beetje te draaien. Heeft de Remia-move met Sylvester Stallone hier iets mee te maken?
 
* Admix, één van de meest stoere business to business van Nederland, is altijd wel èrgens in de hoogste regionen van het bureau onderzoek te vinden. Dit jaar gaan de Rotterdammers voor niets minder dan de eerste overall plaats in de groep middelgroot I. De opdrachtgevers honoreerden de inspanningen van Admix met een 8,25. 
 
* In de categorie kleine bureaus is Animal Farm de laatste jaren een stayer. Ontevreden opdrachtgevers zijn er niet. Wèl topscores voor dit bureau op creativiteit en effectiviteit. Van het perfect follow uppen van briefings weet het Amsterdamse bureau ook alles. Met een overall score van 9,4 zit Animal Farm Kokoro op de hielen.
 
* Nòg een nieuwe hoogvlieger. We hebben het over digital agency Das Banner. Het bureau legt prompt beslag op de derde plaats (9,25) bij de kleine bureaus. Goed, goed, met een 7,25 mag het nog iets nauwkeuriger in de uitvoering, maar verder is er echt helemaal niets te zeuren.
 
* Tegelijk met Das Banner bestormt design bureau Koeweiden Postma opnieuw de hoogste regionen van het bureau onderzoek. Het is geen geheim dat dit bureau het afgelopen jaar alles uit de kast heeft moeten halen om te overleven. Dat het team van Koeweiden Postma voor hun inspanningen met vlag en wimpel is geslaagd, is nu een gegeven. De coole 9,25 waarmee het bureau dit jaar wat betreft de opdrachtgevers naar huis mag, zegt meer dan genoeg.
 
* Crossmarks is bepaald geen nieuwkomer. Maar in 2014 wel een serieuze hoogvlieger. Het Bossche bureau stoomt bij de middelgrote bureaus dit jaar op naar een derde positie. Dat belooft wat voor 2015...
 
* Via New Kids, kleine en middelgrote bureaus even terug naar de wereld der grote bureaus. KSM, full service bureau met een grote retail expertise gaat dit jaar zeer verrassend aan de haal met de hoogste score bij de grote bureaus. De klanten gaven het bureau een algemene tevredenheidsscore van 8,89. Niemand deed dit het Amsterdamse retailbureau na.
 
* Er is nog een ander Amsterdams bureau dat niet uit de hoogste regionen van het onderzoek is weg te slaan. We hebben het over De Combinatie van Factoren. Voor het 10e jaar op rij scoorde dit bureau onder de actiemarketing bureaus een eerste positie. Hun overall cijfer: 8,67. In de twintig jaar van het onderzoek deed geen enkel ander actiemarketingbureau hen dit na. 
 
* Maar tien jaar aan de top of niet: de Combinatie moet de eerste positie bij de actiemarketingbureaus dit jaar wel delen met het kleinere vandenbusken. Onder het motto klein maar fijn, gaan Arnout en Caspar van den Busken de strijd aan met de nu nog steeds oppermachtige Combinatie van Factoren. Lefgozers zijn het, die mannen uit Ouderkerk aan de Amstel.
 
* Hoewel, er zijn meer lefgozers  onder de actiemarketeers. Goud Activatie, dat onder leiding staat van Charles Borremans en Coen Ruseler, stoomt onverdroten op. Creatief, effectief en heel slimme relatiebeheerders en daarmee een frisse nummer drie onder de actiemarketingbureaus voor wat betreft tevredenheid in het algemeen. Gemeten over 11 disciplines is de 8,15 bovendien goed voor een eerste positie onder de actiemarketingbureaus. 
 
* In de groep bureaus tot 24 werknemers is Tomeloos al heel wat jaren heerser, maar Frappant laat met Dennis Hoftijzer aan het roer zien dat het bureau klaar is voor de toekomst. De 8,86 die Frappant scoort als opdrachtgevers wordt gevraagd een overall score te geven, is goed voor een tweede positie. Daarbuiten regent het nog veel meer negens en achten voor Frappant. We noemen hier relatiebeheer (9,29) en functioneren als sparringpartner (9,14).
 
* Bij de mediabureaus is Stroom een echte kampioen als het om tevreden opdrachtgevers aankomt. Met een algemene tevredenheid van 8,25 laat het Rotterdamse bureau M2Media, Mindshare en ZenithOptimedia schijnbaar moeiteloos achter zich. 
 
* Een sneak preview zonder designbureaus is geen echte sneakpreview als je het hebt over de bureauwereld van 2014. We hadden het hiervoor al even over de comeback van Koeweiden Postma, maar het packaging design bureau Brum is sinds 40 jaar here to stay. De solide tweede positie (8,46) spreekt wat dat betreft voor zich.... Om neer te zetten wat het team van Brum al 40 jaar schijnbaar uiterst rustig neerzet, hebben wij van de redactie van fonk en het bureau klanttevredenheidsonderzoek nog eens 20 jaar voor nodig...
 
De volledige uitslagen van het Bureau Klanttevredenheidsonderzoek 2014 zijn vanaf 14 november in Fonk 142 te vinden. Daarna volgen de koele, integrale cijfers in december in de jaaruitgave Red Alert 2014
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch