De pure co-creatie

12-06-2014 (14:50) - Bureaus

Binnenkort ontvangen de genomineerde bureaus een bericht met de briefing voor de whitepaper die in de halve finale in september door de vakjury wordt beoordeeld. Voor die tijd presenteren de 15 halve finalisten zich op Fonkonline middels een mini-interview. In deze tweede aflevering is het de beurt aan Fox on the Run. Het bureau is vorige maand uit de bus gekomen als de winnaar van de tweede New Kids on the Block-enquête. Digital creative Marcel van Zwieten kijkt alvast met ons vooruit. 

Wat maakt jullie de perfecte halve finalist en later wellicht winnaar?
‘Wij zijn een bureau dat in deze tijd thuis hoort.’
 
Hoe sterk is de concurrentie, verwacht je?
‘Het is natuurlijk een enorm sterk spelersveld. Als je naar de longlist kijkt, zie je veel bureaus die sterk werk hebben gemaakt. En ook bureaus die voor ons misschien wat minder bekend zijn, maar na onderzoek hele goede specialisten blijken te zijn. Maar teveel naar concurrentie kijken is nooit goed, je moet uitgaan van je eigen kracht.’
 
Specialiseren of een zo breed mogelijk creatief pakket bieden, wat heeft jullie voorkeur?
‘In ons geval is dat zeker specialiseren. Daarvoor hebben we een compact team samengesteld en werken we met een breed netwerk aan externe specialisten. Zodat we altijd kunnen werken met dé specialist die ons verder kan helpen. Pure co-creatie. We laten ons niet remmen door techniek en kunnen altijd op een hoog niveau de projecten leveren die we bedenken.’
 
Wat is jullie USP?
‘Wij denken altijd vanuit communicatie. Niet vanuit techniek. Het behalen van doelstellingen begint met een goede strategie en met een creatieve vertaling daarvan. En techniek staat hiervan in dienst. Onze samenwerking met full-service reclamebureau Wubbe helpt daarbij. We maken elkaar sterker. Deze samenwerking creëert een ijzersterke combinatie die zorgt voor interactieve communicatie met een sterke strategische en creatieve basis.’
 
Waarin zijn ‘wij’, Nederland, beter dan wel anders in vergelijking met buitenlandse bureaus?
‘In Nederland kijken we met een meer open blik naar communicatie en zijn we minder bezig met conventies. Dat zie je terug in het werk dat hier in Nederland wordt gemaakt. Werk dat opvallend is en een duidelijke ‘Nederland’-signatuur begint te krijgen.’

Wat is jullie ultieme reclameprijs? Lamp, Leeuw, Esprix, Spin of Effie? 
‘Voor ons telt maar één prijs en dat is het behalen van de doelstellingen van onze klanten. Resultaat. Daar zetten we al onze creativiteit voor in. Mocht dat uiteindelijk leiden tot een bekroning, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. En dan sluit een Effie daar het best bij aan.’ 
 
We lijken steeds meer uit de crisis te komen, merken de jonge bureaus dat sneller dan de grote jongens?
‘Niet per definitie. Klein of groot, maakt niet uit. Het gaat erom hoe je de crisis hebt gebruikt om je aan deze tijd aan te passen. En daar hebben wij als jong bureau voordeel van. Wij zijn in deze tijd opgericht en hebben dus niet de ballast en historie van vóór de crisis. Klanten, budgetten en het werk zijn door de crisis veranderd en zullen na de crisis niet meer hetzelfde worden. En daar zijn we helemaal klaar voor.’   
 
Waar zijn jullie momenteel mee bezig en wat gaan we binnenkort zien?
‘In nauwe samenwerking met het ministerie van Economische Zaken zijn we bezig met de introductie van een compleet nieuw, online merk voor versproducten. Voor dit duurzame initiatief zijn we verantwoordelijk voor de positionering, creatie, development en begeleiding van het totale merk. De introductie zal rond juli plaatsvinden.’

Wat is volgens jullie de beste campagne van 2014 tot nu toe?
‘Het is eigenlijk van eind 2013, maar ‘24 hours of happy’ met Pharell Williams, heeft heel veel indruk op ons gemaakt. Er is heel slim gebruik gemaakt van nieuwe technische mogelijkheden en interactie met de doelgroep. Een mooi voorbeeld van hoe merken ook met nieuwe technieken om zouden moeten gaan.’
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch