Lemz en FHV de grote winnaars

01-04-2014 (14:14) - Bureaus

Gisteravond zijn in de hoofdstedelijke Paradiso de ADCN Lampen 2014 uitgereikt. De grootste winnaar is - weinig verrassend - ‘Sweetie’, het digitale lokwebcammeisje ingezet door Terre des Hommes en bedacht en ontwikkeld door Lemz. In totaal zijn er 7 Gouden, 19 Zilveren en 26 Bronzen Lampen vergeven. Daarnaast zijn er 8 Deelbekroningen, 1 Jong Talent Award en een Grand Prix uitgereikt. Ook die laatste ging naar Sweetie/Terre des Hommes van Lemz.
 
Het moest vanaf dit jaar anders: sneller, actueler en losser bij de Lampen. En die opzet lijkt geslaagd, zo bleek. De uitreiking vond plaats in de Amsterdamse poptempel Paradiso waar voor het eerst in bijna 50 jaar álle Deelbekroningen bekroond werden en de eerste Bronzen Lampen werden uitgereikt. Die Bronzen Lampen moeten voortaan het gat tussen een nominatie en een Zilveren Lamp vullen. De uiteindelijke oogst? 7 Gouden, 19 Zilveren en 26 Bronzen Lampen, plus 8 Deelbekroningen en zoals ieder jaar een duo JongeHonden met de eretitel ‘Jong Talent’.
 
Zoals gezegd: ‘Sweetie’ voor Terre des Hommes en bedacht en ontwikkeld door Lemz, is de grote winnaar met drie Gouden Lampen. Een goede tweede is de #CRAP-campagne dat FHV BBDO voor Hi heeft gemaakt, tweemaal het Goud. Voor de rest deden de Space- en Planes-campagnes van KLM (DDB & Tribal Amsterdam) en het ACHTUNG!-werk voor Volkswagen het meer dan prima. Ook TBWA\NEBOKO, Selmore en N=5 verzamelden flink wat Lampen in verschillende kleuren gedurende een feestelijke avond in een broeierig Paradiso.
 
Vorig jaar werden er 28 ADCN Lampen uitgedeeld, dit jaar dus 52 (62 inclusief Grand Prix, Deelbekroningen en Jong Talent) waaronder 26 maal Brons. In totaal werden er in 2013 7 Gouden Lampen uitgereikt en wonnen 18 campagnes een Zilveren Lamp. Nu is het 7 goud en 19 Zilver. 
 
De volledige lijst met winnaars ziet er zo uit:
 
Grand Prix:
Sweetie/Terre des Hommes - Lemz
 
Goud:
#MORECRAP PREROLLS/Hi – FHV BBDO (Internetcommercials)
#MORECRAPFROMTHEWEB/Hi – FHV BBDO (Interactief)
GTI BannerBahn/Volkswagen – ACHTUNG! (Interactief)
Sweetie/Terre des Hommes – Lemz (Geïntegreerd)
Sweetie/Terre des Hommes – Lemz (Interactief)
Sweetie/Terre des Hommes – Lemz (Actiemarketing)
Space/KLM – DDB & Tribal Amsterdam (Interactief)
 
Zilver:
Alzheimer/Alzheimer Nederland – N=5 (Print)
Het Natuurhistorisch IJs/Natuurhistorisch Museum Rotterdam – Nobla (Buitenreclame)
Café A4 West/Bavaria – Selmore (Buitenreclame)
Amsterdam Mensenrechtenvrij/Amnesty – BVH (Buitenreclame)
Das Hund/Volkswagen – DDB & Tribal Amsterdam (Tv-commercials)
Planes/KLM – DDB & Tribal Amsterdam (Actiemarketing)
Space/KLM – DDB & Tribal Amsterdam/RAPP (Actiemarketing)
Space/KLM – DDB & Tribal Amsterdam/RAPP (Grafische Vormgeving)
Judomeisje/Campina – TBWA\NEBOKO (Tv-commercials)
#MORECRAP/Hi – FHV BBDO (Geïntegreerd)
100.000 euro hacker/Digibewust – Wefilm (Interactief)
Leen League/De Lage Landen (Freo) – Havas Amsterdam (Actiemarketing)
Zwarte Commercial/Tons Mosterd – INDIE (Actiemarketing)
Dentidrill/Ixorg – GreyPOSSIBLE (Actiemarketing)
NK Tegenwindfietsen/Eneco – Being There (Actiemarketing)
Naar Inkt Vissen/Today Designers – Today Designers (Grafische Vormgeving)
Vogelhuisjes/Agri Retail – Millford (Verpakkingen)
Gereedschap/GAMMA – VBAT (Verpakkingen)
Eerste Hulp/Schulp Vruchtensappen – PROUDdesign (Verpakkingen)
 
Brons:
Hoofdbrekers/Het Financieele Dagblad – Selmore (Print)
Buddyhond/KNGF – Selmore (Tv-commercials)
Verhuismailing/Selmore – Selmore (Internetcommercials)
Verhuismailing/Selmore – Selmore (Actiemarketing)
Smint/McDonald’s – TBWA\NEBOKO (Buitenreclame)
Spoilers/GAMMA – TBWA\NEBOKO (Radiocommercials)
Vuurwerk/VeiligheidNL – TBWA\NEBOKO (Geïntegreerd)
Vuurwerk/VeiligheidNL – TBWA\NEBOKO (Actiemarketing)
Budget Bejaardenhuis/Delta Lloyd – TBWA\NEBOKO (Actiemarketing)
Nitrocharge/adidas – United State of Fans\TBWA (Tv-commercials)
GTI BannerBahn/Volkswagen – ACHTUNG! (Actiemarketing)
Amsterdam Mensenrechtenvrij/Amnesty – BVH (Geïntegreerd)
Nitrocharge Your Game/adidas – DDB & Tribal Amsterdam (Interactief)
Ignite/Heineken – DDB & Tribal Amsterdam (Interactief)
#MORECRAP PREROLLS/Hi – FHV BBDO (Interactief)
The Alzheimer Event/Alzheimer – N=5 (Interactief)
Sinterhaas/Alzheimer – N=5 (Actiemarketing)
Must See Map/KLM – Cote d’Azur (Interactief)
Home Recording/Ymere – Habbekrats (Interactief)
Bay&Air Trojan/BNR Nieuwsradio – The Oddshop (Actiemarketing)
Worst Harlem Shake Ever/Parkinson Vereniging – Saatchi & Saatchi (Actiemarketing)
De Hulplijn/SIRE – JWT Amsterdam (Actiemarketing)
Bevroren fruit op een stokje/Hero – PROUDdesign (Verpakkingen)
Hands Off My Chocolate/Hands Off – Yellow Dress Retail (Verpakkingen)
Tafelsauzen/Verstegen – Millford (Verpakkingen)
Take away/HEMA – SOGOOD (Verpakkingen)
 
Deelbekroningen:
Kingsize rol/King Pepermunt – Being There (Actualiteit)
Back to the core/De Persgroep – VonderHill-Bersteker (Artdirection)
Groei is meer dan een cijfer/Triodos Bank – Dawn (Copy)
All you can tweet/Hi – FHV BBDO/Czar (Filmregie)
TOMORROW I’LL BE 16/Nederlandse Filmacademie – Nederlandse Filmacademie (Young Directors)
Jet/Arthur Mebius – Arthur Mebius Fotografie (Fotografie)
Human Printing Press/Nike – Wieden+Kennedy/Wavestudios (Geluid)
Fight Your Inner Monkey/VeiligheidNL en ROF Fryslan – Lemz (Illustratie)
 
Talent (in samenwerking met Stichting JongeHonden):
Door rood rijden stopt niet/Nick Philipse en Pieter Schouten
 
De verzilverde nominaties
DDB & Tribal Amsterdam was dit jaar de koploper wanneer we kijken naar het aantal nominaties: 35 keer. Zeven daarvan zijn uiteindelijk beloond met een Lamp. Verder zag de verhouding nominaties-Lampen er zo uit:
 
DDB & Tribal Amsterdam: 35/7
TBWA\NEBOKO: 29/6
N=5: 22/3
FHV BBDO: 14/4
JWT Amsterdam: 14/1
Selmore: 13/4
Lemz: 7/3
ACHTUNG!: 6/2 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch