New Kids (10): Haute cuisine-reclame, take-away prijs

10-07-2014 (14:42) - Bureaus

Meet Joe Public in het voorlopig laatste New Kids-interview (in augustus gaan we weer verder) voor de zomerbreak! Oprichter en creatief directeur Antoine Houtsma: ‘Take-Away Advertising betekent dat iedere adverteerder (hoe groot of klein ook) naar binnen kan lopen en iets kan bestellen van onze menukaart. Dat is uniek.’
 
Wat maakt jullie de perfecte deelnemer en later wellicht winnaar van new kids on the block?
‘Wij hebben echt gebroken met conventies uit onze branche en doen dingen echt anders dan onze concurrenten. En het sloeg aan al voordat we gestart waren met Joe Public, tot op de dag van vandaag. Dat moet ons favoriet maken, we steken boven de rest uit op dit vlak.’ 
 
Hoe sterk is de concurrentie, verwacht je?
‘Omdat het allemaal ‘newcomers’ zijn, hadden we nog niet van elk bedrijf dat genomineerd is gehoord. Maar er zullen ook genoeg mensen zijn die ook NOG niet van Joe Public hebben gehoord.’
 
Specialiseren of een zo breed mogelijk creatief pakket bieden, wat heeft jullie voorkeur?
‘Specialiseren: je kunt niet in alles uitblinken dus kun je je beter focussen op waar je kracht ligt. Onze focus ligt op big idea’s, tv-campagnes en PR-offensieven en we hebben voorkeurs partijen met wie we schakelen voor de onderdelen waar we niet in gespecialiseerd zijn, bijvoorbeeld onze designklussen leggen we bij Shift neer - onderdeel van Joe Public Johannesburg, zodat we bij dit proces nauw betrokken zijn. Dit leidt bij ons tot de beste resultaten.’
 
Wat is jullie USP?
‘We werken met een eigen zevengangen menu:
 
'De eerste gang: elke klant is en blijft onze belangrijkste klant. Take-Away Advertising betekent dat iedere adverteerder (hoe groot of klein ook) naar binnen kan lopen en iets kan bestellen van onze menukaart. Dat is uniek. Maar wat nog unieker is in reclameland: wij geloven dat we klanten moeten blijven ‘verdienen’. Je zit daarom nooit vast en kunt het volgende project gewoon ergens anders onderbrengen. Wij zullen er natuurlijk alles aan doen om dat te voorkomen en geven daarom elk project 110%.'
 
'De tweede gang: geen investering in creatieve pitches, dus onze klanten zijn beter af. Omdat we geen tijd en energie steken in (slecht- of onbetaalde) pitches zijn we volledig gefocust op opdrachten van onze klanten. En kunnen we onze prijzen laag houden en veel sneller werken. Zo heb je voor het totaal aan pitchvergoedingen bij Joe Public al je campagne. En in een fractie van de tijd.'
 
'Drie: haute cuisine-reclame, take-away prijs. We willen topcreativiteit en strategie leveren tegen een zo laag mogelijke prijs. Daarom hanteren we vaste lage conceptprijzen, geen mark-ups en geen fee’s. Onze Take-Away prijzen staan op onze menukaart en zijn voor iedereen gelijk.'
 
'Vierde gang: de presentatiestrategie en concept 1 week na briefing. Kan dat? Ja, dat kan. Al 2,5 jaar lang. Door niet te pitchen en omdat we afscheid hebben genomen van uurtje/factuurtje is het niet in ons belang om trajecten lang te laten duren.'
 
'Vijf: een vergaderzaal met 4 stoelen en 1 bankje. Ook hier geldt: omdat we vaste lage conceptprijzen rekenen, zijn we er niet bij gebaat veel mensen aan tafel te zetten. Maximaal vier. En dat komt niet alleen efficiency maar ook de kwaliteit ten goede.'
 
'De zesde gang behelst de voordelen van Joe Public United. Ons zusterbureau in Zuid-Afrika is het afgelopen jaar meerdere keren bekroond tot beste bureau van Zuid-Afrika. Zij zijn onze toegangspoort tot een land met onbegrensde (film-) productiemogelijkheden tegen lokale tarieven en niet de veel hogere ‘Europese’ tarieven. Hierdoor produceren wij goedkoper tv-commercials in Zuid-Afrika dan elk ander bureau of productiemaatschappij in Nederland. Bovendien hebben we toegang tot Joe Public’s resources zoals Design - vergelijkbaar met top 3 designbureaus in ons land - en Digital.'
 
'En tot slot de zevende gang: de ‘heel-goed-geld-terug-garantie’. We maken graag spraakmakend werk. Dat is ons ook wat waard. Bij het winnen van een belangrijke reclameprijs krijgt de klant onze creatieve oprichters een dag gratis. Voor het bedenken van een sinterklaassurprise, rondbrengen van de koffie of wat dan ook.’
 
Waarin zijn ‘wij’, Nederland, beter dan wel anders in vergelijking met buitenlandse bureaus?
‘Nederlandse bureaus zijn veel pragmatischer.’
 
Wat is jullie ultieme reclameprijs? Lamp, Leeuw, Esprix, Spin of Effie? 
‘Een Gouden Loeki! Een campagne is geslaagd als een groot publiek aangeeft dat jouw campagne het beste vinden. Plus, hij ontbreekt nog in onze prijzenkast.’
 
We lijken steeds meer uit de crisis te komen, merken de nog (relatief) jonge bureaus dat sneller dan de grote jongens?
‘Wij zijn gestart midden in de crisis, en die heeft juist in ons voordeel gewerkt. Door onze formule - kwaliteit maar betaalbaar - zo scherp op te stellen, heeft dat heel veel adverteerders aangetrokken. Die konden hun draai niet meer vinden bij de bureaus waar ze zaten omdat die vaak vast zitten in bepaalde denkpatronen en daarbij horende kostenplaatjes. Wij hebben dat al weten te doorbreken, of we nu uit de crisis komen of niet.’
 
Waar zijn jullie momenteel mee bezig en wat gaan we binnenkort zien?
‘We zijn nu bezig met de najaarscampagnes van diverse klanten van ons. Ook zijn we met een aantal eigen projecten bezig die we hopelijk dit najaar kunnen gaan lanceren, en zijn we voor een van onze adverteerders nieuwe technologieën aan het integreren met oude media. Stay tuned!’
 
Wat is volgens jullie de beste campagne van 2014 tot nu toe?
‘De in 2013 bedachte en in 2014 bekroonde Sweetie-campagne is natuurlijk erg goed. Als we naar de campagnes van 2014 kijken, zijn we erg te speken over onze eigen GAMMA-commercial met het 'klushondje'.’
 

 


Reacties

Een bureau met een menukaart is niet nieuw. Ik meen dat in eind 60-er, 70-er jaren van de vorige eeuw Han Snel al een bureau-menukaart had met vaste tarieven, Het werd het "Rode Boekje van Han Snel" genoemd.
Pieter van den Busken @ 10-07-2014 15:01 uur

Media

Marketing

Economisch