Next stop: world domination!

24-06-2014 (14:51) - Bureaus

De vijfde aflevering van de New Kids on the Block-interviews alweer. Vandaag Bart Heideman (foto) – samen met Pol van Haren en Jop Quirindongo - oprichter van Dog and Pony. ‘Wij zijn eigenlijk de vreemde eend in dit rijtje. Waar andere bureaus meer uit de communicatie- en reclamehoek komen, zijn wij veel meer gericht op ontwerp en merkstrategie.’
 
Wat maakt jullie de perfecte halve finalist en later wellicht winnaar van new kids on the block?
‘De afgelopen twee jaar hebben we een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Ons werk is steeds meer zichtbaar. Klanten van naam en faam weten ons moeiteloos te vinden. Next stop: world domination!’
 
Hoe sterk is de concurrentie, verwacht je?
‘We zijn erg benieuwd hoe wij ons staande houden binnen het geweld van de meer klassieke reclamebureaus. Wij zijn eigenlijk de vreemde eend in dit rijtje. Waar andere bureaus meer uit de communicatie- en reclamehoek komen, zijn wij veel meer gericht op ontwerp en merkstrategie.’

Specialiseren of een zo breed mogelijk creatief pakket bieden, wat heeft jullie voorkeur?
‘Wij werken in de overtuiging dat een sterk idee aan de basis staat van goed ontwerp, en dus toepasbaar moet kunnen zijn op elk denkbaar medium. Daar waar wij de expertise niet zelf in huis hebben, werken we samen met andere creatieve bureaus die ieder in hun eigen discipline tot de top van hun vak behoren. Door de juiste mensen op het juiste moment in de schakelen en zelf de artdirection in de hand te houden, kunnen wij de klant messcherpe state-of-the-art campagnes voorschotelen.’

Wat is jullie USP?
‘Wij zijn een designstudio met een focus op onze conceptuele, strategische en visuele kracht. Onze eigenwijze en uitgesproken vormoplossingen zijn altijd gebaseerd op een sterk strategisch en merkbewust idee.’
 
Waarin zijn ‘wij’, Nederland, beter dan wel anders in vergelijking met buitenlandse bureaus?
‘We geloven niet in ‘wij Nederland’. Iedereen heeft tegenwoordig toegang tot alles dat wereldwijd wordt gemaakt, we worden beïnvloed door alles dat dagelijks over ons wordt uitgestort. In dat opzicht zijn landsgrenzen een wel erg achterhaald begrip. Bureaus zijn verantwoordelijk voor hun eigen werk en ideeën. Wanneer dat wordt opgehangen aan een soort nationale identiteit, verwordt het tot folklore. Dat is eerder een vloek dan een zegen.’
 
Wat is jullie ultieme reclameprijs? Lamp, Leeuw, Esprix, Spin of Effie? 
‘Ze zijn hier allemaal welkom. Na een aantal nominaties in voorgaande jaren zijn we er nu klaar voor. De champagne staat koud.’
 
We lijken steeds meer uit de crisis te komen, merken de nog jonge bureaus dat sneller dan de grote jongens?
‘Crisis kan ook een katalysator zijn van creativiteit. Waar bedrijven voorheen monsterlijke marketingbudgetten konden besteden, is nu meer inventiviteit op zijn plaats. Wij helpen klanten graag beter te analyseren wie hun doelgroep is en hoe die met sterk design en trefzekere merkgedachten te bereiken. Van de crisis hebben wij weinig gemerkt. Sterker nog, we groeien elk jaar. Anticyclisch noem je dat toch?’
 
Waar zijn jullie momenteel mee bezig en wat gaan we binnenkort daadwerkelijk zien?
‘Sinds we de restyling van Nederland 3 hebben gedaan, zijn we steeds meer betrokken bij verschillende merken van de Publieke Omroep, zoals 3FM en FunX. Samen met ACHTUNG! werken we nu weer aan de 3FM Serious Request-campagne. En voor Upinion, een nieuwe veelbelovende market research-app die op dit moment de wereld verovert, maken we een compleet nieuwe identity. Wellicht nu nog onbekend, maar mark our words: binnen een halfjaar werkt elke marketeer met deze app!’

Wat is volgens jullie de beste campagne - nationaal en/of internationaal - van 2014 tot nu toe?
‘Het Juichpak van Roy Donders, definately.’
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch