Op zoek naar het unieke verhaal

03-07-2014 (12:50) - Bureaus

Pickle Factory is aan de beurt in de achtste aflevering van de mini-interviews met de New Kids on the Block-halve finalisten. Creatief directeur Krijn Smits: ‘wij zijn generalisten die zo breed mogelijk denken. Wij houden van problemen. Geef ons een communicatieprobleem en we gaan er mee aan de slag.’
 
Wat maakt jullie de perfecte deelnemer/halve finalist van new kids on the block?
‘Pickle Factory combineert een digitaal DNA met goed strategisch merkdenken.’
 
Hoe sterk is de concurrentie, verwacht je?
‘Ik ken niet alle concurrenten maar er zitten zeker een paar goeie bureaus tussen. Die we ook wel tegenkomen in pitches. Soms winnen we, soms niet. Het is heel erg afhankelijk van waar een klant (en in dit geval die jury) naar op zoek is. Hoe dan ook, gaan we altijd uit van eigen kracht.’
 
Specialiseren of een zo breed mogelijk creatief pakket bieden?
‘Wij zijn generalisten die zo breed mogelijk denken. Wij houden van problemen. Geef ons een communicatie probleem en we gaan er mee aan de slag. Pas als het big idea voor 100% klopt met merk en doelstellingen, kunnen we gaan uitvoeren. En daar komen echte specialisten bij kijken. Het liefste komen wij met de creatieve oplossing en verzorgen we de regie bij de uitvoering.’
 
Wat is jullie USP?
‘Wij halen het beste in merken naar boven. Dat is waar we goed in zijn. Ieder merk heeft wel een verhaal dat het vertellen waard is. Samen met onze klanten bedenken en vertellen we deze unieke verhalen waar mensen dan weer hun eigen verhaal van kunnen maken.’
 
Waarin zijn ‘wij’, Nederland, beter dan wel anders in vergelijking met buitenlandse bureaus?
‘Nederlanders houden van relativering. In de landen om ons heen snappen ze daar niets van, van die Hollandse nuchterheid en relativering. Dat is soms best lastig uitleggen als je met internationale (moeder-)organisaties te maken hebt. Persoonlijk houd ik heel erg van die relativering. Dat maakt het lekker licht verteerbaar allemaal.’
 
Wat is jullie ultieme reclameprijs? Lamp, Leeuw, Esprix, Spin of Effie? 
‘Een Leeuw natuurlijk. Je wordt nou eenmaal liever Wereldkampioen dan Nederlands kampioen. Maar in Nederland kies ik voor een Effie. Zonder twijfel. Ik wil ze allemaal graag winnen, begrijp me niet verkeerd. Maar een combinatie van effectiviteit en creativiteit spreekt mij het meeste aan.’
 
We lijken steeds meer uit de crisis te komen, merken de nog (relatief) jonge bureaus dat sneller dan de grote jongens?
‘Toen we de crisis ingingen, zag je veel klanten weggaan bij de grote traditionele netwerk bureau’s. Waarschijnlijk vanwege de prijs. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat klanten nu weer terug gaan omdat er weer meer geld is. Los daarvan denk ik dat de weg omhoog voor elk bedrijf op een ander moment ingezet wordt. Afhankelijk van die timing, krijg je ook als bureau weer meer ruimte en mogelijkheden. Dat heeft weinig te maken met oude of nieuwe bureaus.’
 
Waar zijn jullie momenteel mee bezig en wat gaan we binnenkort daadwerkelijk zien?
‘We zijn samen met onze klanten bezig met de strategische plannen voor 2015. Na de zomer gaan we starten met de creatieve invulling van die plannen. Voor Erasmus Universiteit Rotterdam zijn we bezig met een vernieuwende wervingscampagne voor internationale studenten. Die moet vanaf september gaan lopen.’
 
Wat is volgens jullie de beste campagne van 2014 tot nu toe?
‘Altijd lastig. Zeker ook omdat ik de resultaten niet ken. Puur kijkend naar likeability, vernieuwing, lef en eenvoud van het idee kies ik voor ‘Sorry, I Spent It On Myself’ die DDB voor Harvey Nichols gemaakt heeft.’
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch