The brains and the experience

25-08-2014 (11:38) - Bureaus

Vandaag de laatste aflevering uit de serie van mini-interviews met de New Kids on The Block-kandidaten: Goed Stel Mensen. Scato van Opstall en Maarten van de Vijfeijken stellen zich voor aan de jury en de lezers. 
 
Wat maakt jullie de perfecte deelnemer/halve finalist en later wellicht winnaar van new kids on the block?
Van Opstall: ‘Dat we met onze klanten strategisch goed onderbouwde creatieve concepten bedenken die echt op allerlei vlakken hun werk doen: we maakten 35 stopmotions-films met sprekende Madurodammertjes in een openlucht pretpark, we helpen met afstoffen van de Nederlandse Bachvereniging on- en offline. Maar ook een herpositionering van Belgische chocoladetruffelmaker Duc d’O die tot een unieke verpakking leidde. Of samen met HEMA kijken hoe het merk relevanter gemaakt kan worden - van communicatie tot nieuwe productcategorieën.’
Van de Vijfeijken: ‘Wij zijn een van de voorbeelden waar ‘de nieuwe manier van werken’ (rechtstreeks voor klanten, zonder een bureau, grote strategische communicatieconcepten te ontwikkelen en te produceren) succes heeft. Dat hebben we mede te danken aan onze ervaring en staat van dienst. Door onze ervaring hebben we geen last van het ‘not invented here syndroom’.’
 
Hoe sterk is de concurrentie, verwacht je?
‘We zien veel leuke en goede nieuwe initiatieven - daar worden we heel blij van, want vernieuwing in het communicatievak is hard nodig: vooralsnog versterken we elkaar meer dan we concurreren.’
 
Specialiseren of een zo breed mogelijk creatief pakket bieden, wat heeft jullie voorkeur?
‘We zijn gespecialiseerd in strategie en concept, maar een goed concept moet middelenvrij zijn, dus wat dat betreft weer heel breed. Die breedte kunnen we klanten bieden doordat we per project bekijken welke specialisten we het best aan kunnen haken - van social mediastrateeg en webdeveloper tot motiondesigner en regisseur. Liefst in een mix van ervaren rotten & young eager talents.’
 
Wat is jullie USP?
‘The brains and the experience but not the overhead. En dan in het Nederlands.’
 
Waarin zijn ‘wij’, Nederland, beter dan wel anders in vergelijking met buitenlandse bureaus?
‘Wij hebben geen last van conventies, zijn toleranter en vrijdenkend. Daardoor ontstaan er originelere, spraakmakende ideeën.’
 
Wat is jullie ultieme reclameprijs? Lamp, Leeuw, Esprix, Spin of Effie? 
‘Soldeer ze aan elkaar en je hebt het antwoord ongeveer.’
 
We lijken steeds meer uit de crisis te komen, merken de nog (relatief) jonge bureaus dat sneller dan de grote jongens?
‘Opdrachtgevers zoeken nieuwe samenwerkingen, buiten de traditionele bureaus, en die trend zal doorzetten. Dat is vooral wat we merken, crisis of geen crisis. We hopen wel dat er weer meer lucht komt voor kwalitatief bijzondere executie, dat is de laatste jaren wel vaak een sluitpost geweest.’

Waar zijn jullie momenteel mee bezig en wat gaan we binnenkort daadwerkelijk zien?
‘De nieuwe merkstrategie van HEMA, we hebben net vier commercials gedraaid en de nieuwe concertposters voor seizoen 2014/2015 van de Nederlandse Bachvereniging en een online animatiefilm voor het All of Bachplatform af. Daarnaast hopen we na drie jaar eindelijk wat tijd te maken om onze eigen site te maken (schaamrood op kaken).’

Wat is volgens jullie de beste campagne - nationaal en/of internationaal - van 2014 tot nu toe?
‘De ‘The Magic of Flying’-billboardcampagne van British Airways en de ‘Guilt trip’-campagne van de Australische treinmaatschappij V-Line.’
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch