Thonik bekritiseert Studio Dumbar

04-01-2008 (10:21) - Bureaus

Ontwerpbureau Thonik heeft vanochtend stevige kritiek geuit op het nieuwe logo van het Rijk, ontworpen door Studio Dumbar. Nikki Gonnissen en Thomas Widdershoven, de creatieve directie van Thonik schrijft dat de Nederlandse burger wordt bedonderd. ‘Ten eerste is het gekozen logo identiek aan het al bestaande logo van het Ministerie van Algemene Zaken. Het door Balkenende op vrijdag 21 december trots gepresenteerde ‘nieuwe’ logo is feitelijk een bestaand logo, namelijk van zijn eigen ministerie. Balkenende betaalt nu een fortuin aan ontwerpbureau Dumbar voor een logo dat het al lang gekocht had, vijf jaar geleden’, aldus het tweetal in De Volkskrant. ‘Ten tweede is het van alle bestaande huisstijlen van al die ministeries het meest onopvallende en onbelangrijke logo‘ (...) ’Dumbar zelf neemt niets eens de moeite om dit logo uit 2002 op haar eigen website te vermelden, waar zij wel heel trots het veel oudere logo voor het Ministerie van Landbouw Natuur en Visserij toont.’
Studio Dumbar krijgt voor het ontwerp 60.000 euro. Volgens Tom Dorresteijn van Dumbar is dat logisch. ‘Achteraf kun je zeggen dat de zoektocht overbodig was, maar dat weet je niet vooraf.’

Media

Marketing

Economisch