41 SAN Accenten uitgereikt, DAWN Bureau van het Jaar
01-06-2017 (23:00) - Bureaus
41 Accenten zijn er op 1 juni door SAN | Stichting Adverteerdersjury Nederland uitgereikt in een bomvolle Studio 21. Dawn en XXS leidden het klassement met elk 4 Accenten. Dawn werd bovendien tot Bureau van het Jaar gekozen.
Direct achter Dawn (bekroningen voor Eneco en Artis/Micropia) en XXS (HEMA, Dirk van den Broek, Anderzorg, Zorg van de Zaak) stoomden Achtung! mcgarrybowen en TBWA op met drie Accenten.
Alfred, DDB & Tribal Amsterdam, INDIE Amsterdam en JWT Amsterdam gingen op 1 juni met twee Accenten naar huis. Een opmerkelijke winnaar is Cheil Amsterdam dat won met de case The Worst Instagram Account ever (Samsung Electronics Benelux).
Winnaars die op 1 juni ook opvielen, waren onder andere ook BrandDeli (De Boer & de boer: De reis van koffiebes tot kopje, Nespresso), The Valley (voor Hertog Jan) en The Communication Company (voor Jupiler).
New Kids on the Block
Bij de SAN New Kids on the Block verkiezing ging na een indrukwekkende finale GoSpooky met de hoogste eer aan de haal. Met een leeftijd van respectievelijk 19 en 20 jaar zijn de ondernemers achter dit bureau de jongste winnaars in de SAN historie ooit.
Meer over GoSpooky en de twee finalisten Capitola en Wunder in FONK 208.
ABC winnaars
Bij de ABC Accenten, stak de NS case en de presentatie van Ron Schneider en Joris Gruiters met kop en schouders boven het eveneens sterke werk van Heineken en Triodos Bank (bureau Dawn) uit. NS werd na en lange jureren het Consistent Accent 2016
Bij de bureaus streden INDIE Amsterdam, Dawn en TBWA|Neboko om de hoogste eer. Ondanks het feit dat de presentatie van Dawn niet als sterkste uit de bus kwam, won dit bureau op inhoudelijkheid het pleit bij de jury. Inge Ligthart, Managing Partner, Dawn: "Het winnen van de award voor Bureau van het Jaar zien we als een erkenning voor onze opvatting dat commerciële groei en maatschappelijke groei samen moeten en kunnen gaan. We hebben dit succes overigens voornamelijk te danken aan onze klanten die hier net zo over denken en die ons hun vertrouwen hebben gegeven om werk te kunnen maken dat impact heeft en relevant is”.
doeltreffend
De finalisten die dit jaar opgingen voor het Accent Adverteerder van het Jaar 2016 waren Eneco (bureau Dawn), Tele 2 (bureau INDIE Amsterdam) en Zeeman (bureau Persuade). Vurige pleidooien en presentaties die stuk voor stuk naadloos aansloten bij de kernwaarden van de merken in kwestie, maakten het de jury niet makkelijk. De presentatie van de adverteerder met het kleinste budget, Zeeman, was in handen van Caroline van Turennout, die de case doeltreffend naar de eindzege loodste.
41 Accenten
De volledige lijst met alle winnaars:
Titel campagne |
Categorie |
Adverteerder |
Bureau |
I.s.m. |
Volkswagen Bedrijfswagens Weet Niet van Ophouden |
Business-to-Business |
Pon's Automobielhandel -Volkswagen |
Achtung! mcgarrybowen |
Creative Result Communication |
Uncommon || |
Corporate |
Pon's Automobielhandel - Porsche |
Achtung! mcgarrybowen |
Hagens PR, Neurensics |
Vierkant Achter Je Kleurkeuze |
Durables |
AkzoNobel Decorative Coatings |
Achtung! mcgarrybowen |
Mediacom, RTL, The Online Company, Qban online communicatie |
Snel besteld, snel thuisbezorgd |
Retail |
Jumbo Supermarkten |
Alfred International |
Vijf890, Universal Media, Traffic4U, Digital United. Google |
Snel besteld, snel thuisbezorgd |
Branding 360° |
Jumbo Supermarkten |
Alfred International |
Vijf890, Universal Media, Traffic4U, Digital United. Google |
Was alles maar zo Crystal Clear |
Fast Moving |
Vrumona |
Brand New Telly Industries |
Boomerang Create, Starcom |
De Boer & de boer: De reis van koffiebes tot kopje |
Fast Moving |
Nespresso |
BrandDeli |
ZenithOptimedia, Greenberry, 360 films, Moving Art |
The worst Instagram account! Ever! |
Durables |
Samsung Electronics Benelux |
Cheil Benelux |
Starcom |
WELKOM IN DE NIEUWE WERELD |
Corporate |
Eneco |
Dawn |
Mindshare Nederland, Blue Mango Interactive |
WELKOM IN DE NIEUWE WERELD |
Dienstverlening |
Eneco |
Dawn |
Mindshare Nederland, Blue Mango Interactive |
BUURMAN EN BUURMAN EN TOON® |
Durables |
Eneco |
Dawn |
Mindshare Nederland, Blue Mango Interactive, Anyone? |
Microlympics |
Vrije Tijd |
ARTIS-Micropia |
Dawn |
|
KLM Bonding Buffet |
Smart Idea |
KLM Royal Dutch Airlines |
DDB & Tribal Amsterdam |
WeFilm, Ilias Ernst |
Brand trust |
Durables |
Pon's Automobielhandel - Volkswagen |
DDB & Tribal Amsterdam & Achtung! Mcgarrybowen |
MediaCom, BrandDeli |
WE x Nina - een branded content case van de toekomst |
Retail |
WE Fashion |
Endemol Shine Nederland & RTL |
brandwebbing |
NIVEA Creme - De beste verzorging voor de hele familie |
Fast Moving |
Beiersdorf |
FCB Hamburg/Amsterdam |
|
Happy Happy Dance Dance |
Dienstverlening | Tele2 | INDIE Amsterdam | CODE D’AZUR, iProspect, MEC |
WORK | Dienstverlening | YoungCapital | INDIE Amsterdam | |
Interpolis - Heel Nederland in #AutoModus |
Dienstverlening Financieel |
Interpolis |
Interpolis |
538Concepts, De Persgroep, &Leloux, Brandfighters, Storm Digital, Marco van Buren |
Het Plezier van Ziggo |
Dienstverlening |
Ziggo |
J. Walter Thompson Amsterdam |
OMD, Ride, SearchResult, Holy Fools, The Ambassadors, Kapsalon, MRTN Editing Amsterdam, Cablejuice, Studio Alfred Klaassen |
The Next Rembrandt |
Smart Idea |
ING Nederland |
J. Walter Thompson Amsterdam |
Microsoft, Mindshare, New Amsterdam Film Company, Kreukvrij, Superhero Cheesecake |
Hoe OHRA vrije zorgkeuze hét thema van het zorgseizoen maakte |
Dienstverlening Financieel |
OHRA |
Joe Public Take-Away Advertising |
|
Mond, spraak, arm. Beroerte-alarm! |
Non-Profit & Overheid |
Hartstichting |
KINGSDAY |
Blossom, Initiative |
Het perfecte leven (bestaat niet). |
Non-Profit & Overheid |
SIRE (Stichting Ideële Reclame) |
N=5 |
Bijl PR, Bonkers Amsterdam, Ambassadors, 356 Media, Getty Images, Postoffice, Tone of Voice, code&coding, SuperBruut, Vellance, Monalyse, Feka en Fred Moolhuijsen |
The Good Life Agency: het nationale sociaal experiment |
Smart Idea |
SIRE (Stichting Ideële Reclame) |
N=5 |
Bijl PR, 356 Media, Getty Images, Postoffice, Tone of Voice, code&coding, Vellance, Monalyse, Fred Moolhuijsen |
Zeeman trouwjurk |
Retail |
Zeeman |
Persuade |
Ganbaroo |
Talking Ice Cream |
Fast Moving |
OLA |
QiONLY |
Blyde |
Marten & Oopjen |
Vrije Tijd |
Rijksmuseum |
Rijksmuseum, Skipintro |
Rijksoverheid, Irma Boom Office, Het PR Bureau, Boomerang Create, Studio Fraaj, ThiemeMeulenhoff, ING, KPN, Philips, BankGiroLoterij, Douwe Egberts, KLM, Heineken, JCDecaux, Wim Vonk |
NIX18 - PEUKIE? NOU.., NEE! |
Non-Profit & Overheid |
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport |
Roorda Reclamebureau |
|
van sta-op hulpmiddel naar relaxmoment | Branding 360° | Prominent | Selmore Creative Agency | |
Wij zijn PostNL en we hebben iets voor je. | Corporate | PostNL | TBWA\NEBOKO | |
Terug naar de Dino's met Freek! | Retail | Albert Heijn | TBWA\NEBOKO | Naturalis, MEC, &samhoud media |
Koningsdag | Smart Idea | McDonald's Nederland | TBWA\NEBOKO | |
Jupiler Refilltje | Smart Idea | Jupiler | The Communication Company | |
Uit Liefde voor Bier | Branding 360° | Hertog Jan (AB InBev) | The Valley | Vizeum, Osborne Pike, SiteSupport, De Wolven |
Wat heeft uw zaak nodig? | Business-to-Business | Wijn & Stael Advocaten | True | |
Wat heeft uw zaak nodig? | Corporate | Wijn & Stael Advocaten | True | Starcom |
Sterker op het werk |
Business-to-Business | Zorg van de Zaak | XXS Amsterdam | FC Utrecht, IvRM Communicatieadvies, PR-bureau, SearchResult |
Zorg voor #deleven |
Dienstverlening Financieel |
Anderzorg |
XXS Amsterdam |
|
Prinsjesdag |
Smart Idea |
Dirk van den Broek |
XXS Amsterdam |
|
Europride |
Smart Idea |
HEMA |
XXS Amsterdam |
Belly and Brain |