Cobranding commercieel merk en goed doel werkt

03-09-2015 (21:09) - Bureaus

8.24 uur - Samenwerking tussen een commercieel merk en een goed doel heeft voor beide partijen positief effect. Het vergroot zelfs de aankoopintentie, blijkt uit onderzoek dat is opgezet door XXS Amsterdam in samenwerking met War Child en onderzoeksbureau Flycatcher.

In het grootschalige nationale onderzoek, naar de effecten van co-branding, is gekeken naar de mening van de Nederlandse consument over een samenwerking tussen een goed doel en een fast-mover.

Het onderzoek toont aan dat 67% van de Nederlandse consumenten positief is over een dergelijke samenwerking. Ruim een kwart (27%) is zelfs eerder geneigd producten te kopen van een merk dat samenwerkt met een goed doel.

Maar nog interessanter is de vraag of de samenwerking met een goed doel als War Child invloed heeft op de merkperceptie en aankoopintentie. Mar liefst een kwart geeft aan dat het beeld over het merk positiever wordt wanneer er een samenwerking is met een goed doel. Deze vorm van pro-sociale marketing lijkt dus goed te werken voor beide partijen.

'In een tijd waar het voor merken en fast-movers steeds moeilijker wordt om zich te onderscheiden en waar goede doelen gekort worden op subsidies waardoor ze nieuwe bronnen moeten aanboren, biedt pro-sociale marketing enorme kansen', aldus José Evers, Strategy Partner bij XXS Amsterdam.


Robbert Bodegraven, advocacy en campagne directeur War Child Holland: ?’De markt voor goede doelen staat onder druk. Dit komt door de economische tegenwind van de afgelopen jaren en de grote concurrentie tussen de goede doelen. Al groeit de economie langzaam weer, door de druk op structurele inkomsten is het belangrijk dat we blijven zoeken naar nieuwe samenwerkingen en manieren van fondsenwerving.’


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch