Nieuw Nederlands initiatief van start in Hong Kong

06-07-2015 (10:33) - Bureaus

10.27 uur - Wilbert Kragten, tot voor kort managing partner bij BSUR Hong Kong & Shanghai is in China van start gegaan met een nieuwe consultancy, WDK. waarin de zwaarte op business & brands ligt. fonk vroeg Kragten vanmorgen naar de in’s en out’s van dit nieuwe bureau.

De holding van WDK of wel Doubleudeekay is in Hong Kong gevestigd en nieuwe bedrijven/activiteiten worden vanuit HK opgezet, vertelt Kragten.
‘Dat is het gebruikelijke convernance model voor werken in Azia. Momenteel staat Hong Kong en ik ben bezig met vestigingen door Azia & Central Azie en Middle East (Dubai). De zwaarte ligt nu nog in Hong Kong & Shanghai.’

Waarmee houdt WDK zich bezig?
‘WDK is een consultancy wat zich richt op business & brands en blue ocean propositions. Wat ik met name ondervond in de afgelopen jaren hier in Azië is dat veel bedrijven interesse hebben om de transitie van OEM naar OBM te maken, of wel het van 'producten produceren’ naar ‘merken maken & managen’. Deze shift heeft een zware impact op het bedrijf, bijvoorbeeld het opzetten van een marketing department (vaak niet aanwezig binnen deze bedrijven), de bedrijfscultuur (merk focussed) als ook de business strategy (dramatic change) naast het ontwikkelen van het nieuwe merk. Om op dit gebied te adviseren zijn senior experts/consultants nodig, iets wat we nu kunnen bieden gezien we in onze advisering naast brand & creatie ook business, marketing & finance bieden.’

Wat bedoel je precies met blue ocean proposities?
Blue ocean propositions draait om het ontwikkelen van nieuwe concepten. Nieuwe producten/merken/bedrijfsconcepten die voorheen nog niet bestonden en een unieke positie in de markt kunnen gaan innemen. Bekend is natuurlijk Uber of Tmall, en hier in China praat ik met diverse bedrijven die dit soort proposities ontwikkelen. Onze rol is om deze bedrijven business & brand consultancy aan te bieden als ook het mede creëren van het concept, wat binnen de Chinese cultuur zeer nodig is e waarbij de Chinese/internationale partijen de capabilities & capital inbrengen.’

‘Een derde service lijn die we bieden is op het gebied van investment. Zoals bekend is de Chinese overheid, Chinese bedrijven en Funds op overname-pad waarbij er gericht merken worden gekocht. Wat we gemerkt hebben is dat er veel capital is maar weinig knowledge op het gebied van merken & marketing. Momenteel hebben we een partnership met een Chinese Equity fund dat investeert globally en in merken &  portfolios investeert op het gebied van Technology, Health and Luxury brands.’

Hoe ziet WDK er momenteel uit?
‘Het is een consultancy met de zwaarte op business & brands. Met mijn marketing & business achtergrond, het netwerk hier in Azië en de partners (business, no equity) die zijn aangesloten, bedienen we nu een klein aantal bedrijven die met name internationaal advies, ondernemerschap & creativiteit nodig hebben. Het team bestaat uit 5 man (2 marketing, 1 creatie, 1 finance & 1 business), allen senior met 15+ jaar internationale ervaring en binnenkort sluiten nog 2 personen aan.’
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch