Oxxio gaat voor TamTam Usability Test Lab

03-02-2016 (16:15) - Bureaus

Energieleverancier Oxxio start binnen het testlab van Digital Agency TamTam met een maandelijkse app release cyclus waarin usertesting als vast onderdeel wordt meegenomen.

Binnen het lab wordt onderzocht hoe gebruikers van de Oxxio app de interactie met nieuwe diensten en producten aangaan. Daarbij wordt niet alleen elke click, scroll, touch en swipe live opgenomen, maar ook de gezichtsuitdrukkingen en stem. Deze data wordt vervolgens gebruikt om te kijken hoe zaken als gebruiksvriendelijkheid, herhaalde bezoeken en conversie verder kunnen worden geoptimaliseerd.

Joos Luteijn, manager E-Business bij Oxxio: 'Maandelijks maken tienduizenden mensen gebruik van onze online diensten. Vandaag de dag kunnen we het ons dan ook niet veroorloven om een nieuwe app, site of service te lanceren zonder deze vooraf zorgvuldig te hebben getest. We kennen genoeg voorbeelden van redesigns die van tevoren prachtig lijken, maar in de praktijk slecht scoren op gebruiksvriendelijkheid en conversie. Daarom maken we bij iedere release gebruik van het lab, waar we de app door een aantal gebruikers (klanten en niet-klanten) laten testen. Dankzij deze samenwerking kunnen we de app optimaal doorontwikkelen en blijven we dit soort situaties voor.'

Het lab is ingericht bij TamTam in Amsterdam. Elke week worden gebruikers gevraagd om nieuwe diensten te testen. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt op demografische gegevens, op industrie en regio. Gemiddeld worden zij zo'n 45 minuten door een expert ondervraagd over specifieke onderdelen van de site of app. De resultaten worden na elke test gerapporteerd, waarna oplossingen verder worden geoptimaliseerd.

Zjanna Reinders, UX designer TamTam: 'Usability tests zijn voor ons als designers enorm belangrijk om te kunnen bewijzen hoe gebruikers reageren op de oplossingen die we ontwerpen. Door designs al in een heel vroeg stadium te laten testen en steeds te optimaliseren, merken we dat de kwaliteit van onze eindproducten veel beter wordt. En producten en diensten te ontwerpen die het leven van gebruikers écht gemakkelijker maken, dat is uiteindelijk waar we het allemaal voor doen.'


Media

Marketing

Economisch