Campagne ’Laat je auto niet hacken’ gelanceerd

19-11-2015 (07:48) - Campagnes

De campagne ‘Laat je auto niet hacken’ gelanceerd. Misdaadjournalist John van den Heuvel, zelf zeer actief in de bestrijding van criminaliteit, is het gezicht van de bewustwordingscampagne van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV).

In Nederland worden dagelijks ruim 35 auto’s gestolen. Uit onderzoek blijkt dat auto’s met VbV-SCM gecertificeerde beveiligingssystemen 74% minder vaak gestolen worden en dat 62% van de voertuigen vaker wordt teruggevonden dan auto’s zonder dergelijke systemen. Doelstelling van deze campagne is om bewustwording te creëren bij consumenten hoe zij de ellende van autodiefstal kunnen voorkomen door middel van het laten plaatsen van een gecertificeerd beveiligingssysteem. Op de website www.laatjeautoniethacken.nl kan men middels de ‘hackcheck’ zien of de auto goed genoeg beveiligd is en hoe hoog het risico van diefstal is.

De campagne ‘Laat je auto niet hacken’ brengt de overlast die diefstal met zich mee brengt in kaart, maar geeft daarnaast ook tips over hoe consumenten hun voertuig beter kunnen beveiligen. Door middel van de ‘hackcheck’ op www.laatjeautoniethacken.nl kan men op eenvoudige wijze het diefstalrisico berekenen op basis van merk en kenteken.

Het VbV (Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit) is een gemeenschappelijk initiatief van alle Nederlandse schadeverzekeraars om voertuig-, vaartuig-, werkmaterieel- en transportcriminaliteit te bestrijden. Het VbV werkt daarbij nauw samen met de publieke en private partners zoals politie, Justitie, RDW, ANWB, BOVAG, RAI, VEBON, BVB,  Stichting AVc en Kiwa.