DDB helpt Volkskrant van zuur imago af

13-10-2015 (08:13) - Campagnes

8.10 uur -  DDB & Tribal Amsterdam heeft samen met marketing en de hoofdredactie van de Volkskrant een nieuwe campagne ontwikkeld.
 
De strategie achter de aanpak mag verrassend genoemd worden. De Volkskrant krijgt van oudsher het verwijt streng en zelfs een beetje zuur te zijn. De laatste jaren is de krant onder Remarque kritisch gebleven, maar wel toegankelijker geworden en beter gehumeurd. De komende campagne en het nieuwe nieuwsformat zetten daar het vergrootglas op.
 
Onder het motto ‘Meer weten is wel zo leuk’ gaat de campagne de snel scannende nieuwsverbruiker erop wijzen dat het leven veel interessanter wordt als je voorbij de koppen kijkt. De Volkskrant wil voor deze groep relevant zijn als een kwaliteitskrant in diverse verschijningsvormen, die een beetje leuker is dan sommigen denken.
 
Joris Kuijpers, eindverantwoordelijk voor de creatieve uitwerking: 'Het woord leuk valt veel en op het eerste gezicht is dat geen typisch Volkskrant woord. Je verwacht sterke begrippen als ‘scherpte’, ‘diepgang’, of ‘nuance’. Maar dat maakt ‘leuk’ ook heel bruikbaar. Je wilt typische krantenclichés vermijden en mensen juist wijzen op iets dat ze nog niet beseffen. ‘Leuk’ doet dat op een onbeholpen, maar wel aangenaam directe manier'
 
De eerste fase van de campagne wordt gevoerd op televisie, in print en in digitale media en gaat gepaard met een wervingsaanbod om Volkskrant gratis te proberen. De verschillende campagne uitingen hebben allemaal dezelfde clou. Je ziet mensen die een heel gesprek voeren over een nieuwskop, maar ze komen niet verder dan de woorden uit de kop, met absurdistisch effect, omdat niemand meer heeft gelezen.