Sire lanceert campagne XTCFACTS.nl

31-08-2015 (07:35) - Creatie

18.00 uur - Uit onderzoek, uitgevoerd door Motivaction onder 300 Nederlandse jongeren in opdracht van SIRE, blijkt dat een meerderheid van de jongeren onbekend is met toename, de werking én effecten van XTC. SIRE start daarom een campagne, gericht op jongeren en hun ouders.

Sabine van Aken, projectleider bij SIRE: ‘Twee ontwikkelingen liggen ten grondslag aan deze campagne. In de afgelopen jaren zien we het gebruik van XTC toenemen. 5,6% van de jongeren tussen de 15 en 34 jaar heeft het afgelopen jaar XTC gebruikt. Dat is bijna twee keer zo veel als zes jaar geleden. Daarnaast is de gemiddelde hoeveelheid MDMA, de werkzame stof in XTC, sterk toegenomen. Een veilige dosis bestaat niet en méér is niet beter. Risico’s van gebruik nemen bij hogere doseringen MDMA toe. Dat weten veel jongeren niet. Dat weten veel ouders niet. Beide groepen zijn geholpen met de feiten rondom XTC.’

SIRE lanceert xtcfacts.nl met de belangrijkste feiten over XTC. Xtcfacts.nl wordt ondersteund door een 30” tv-commercial en een 20” radiocommercial. In de online campagne worden de feiten tegenover de fabels over XTC gezet, want er blijken aardig wat misverstanden te bestaan over XTC. Social media en PR spelen een belangrijke rol in de campagne.

Lucy van der Helm, directeur van SIRE: ‘Met deze campagne zetten wij positieve en minder positieve feiten naast elkaar. Ons doel is om maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar te maken bij het Nederlandse publiek, in dit geval jongeren én ouders. Iedereen kan op basis van de beschikbare informatie op xtcfacts.nl en gerelateerde bronnen een eigen afweging maken.’

Net als bij voorgaande campagnes hebben veel partijen zich belangeloos ingezet. De campagne is ontwikkeld door jonge professionals voor jongeren. Zo zijn Marly van Helfteren (22) en Kirsten Ryvers (21) van de Willem de Kooning Academie de bedenkers van de tv- en radiocommercial en Colin Huijser (29) van In Case of Fire de regisseur. xtcfacts.nl en de online campagne zijn ontwikkeld door Ganda, Chaim Kwakman (24) en Mitchell Bakker (26). Marcel Hartog, medebedenker van meerdere SIRE campagnes, tekende voor de creatieve begeleiding van de campagne.

De TV-commercial is te zien op op xtcfacts.nl of sire.nl en er kan meegepraat worden via Twitter, @stichtingsire #xtcfacts ofvia de SIRE Facebookpagina.


Credits
Creatie: Willem de Kooning Academie: Marly van Helfteren & Kirsten Ryvers
Creative coaching: Marcel Hartog, Frank Langerak (WdKA)

Productie: In Case of Fire
Director: Colin Huijser
Producer: Dirk Achten
Executive Producer: Paul Brand
VO:Soundcircus: Henry van Loon
xtcfacts.nl: Ganda: Chaim Kwakman, Mitchell Bakker
Media: OMD
PR: social media:  Hill+Knowlton Strategies: Marlieke Berkman, Jeroen van Seeters, Maaike Veeling
Pers: ANPinOpdracht:  Manouk van der Vorm en Marloes Ribbius
Onderzoek: Motivaction: Pieter Paul Verheggen, Jeroen Bruin
SIRE:  Sabine van Aken, Diederick Hillenius, Antoinette Hoes, Lucy van der   Helm, Vanessa Alkemade, Yvonne Markman, Imre van Son
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.