Back to Black

29-07-2014 (07:44) - Column

Op het moment dat MH17 ergens boven Oekraïne uit het luchtruim werd geschoten, was een mediahype van ongekende grootte geboren. De social media, internet, radio, televisie, dagbladen: alles en iedereen ‘dook’ op het nieuws. De verslaggevers wisten af en toe van gekkigheid niet meer wat ze moesten doen en werden op hun beurt neergeschoten via de social media. 
 
Zelfs nu: een week later, is het einde van de mediahype nog niet in zicht. In Het Parool van afgelopen zaterdag bijvoorbeeld kwamen mensen uit de directe omgeving van bij de MH17 omgekomen Amsterdammers uitgebreid aan het woord. Mijn wrevel die de dagen ervoor al langzamerhand de kop begon op te steken, groeide. Wat is nu nog de meerwaarde van dit ‘nieuws’?
 
Zoals Het Parool op deze manier extra kranten probeert te verkopen, zo zal ook de in alle haast extra ingekochte reclametijd bij de nieuwsupdates die sinds 17 juli op internet rondzwerven, ongetwijfeld de reclame-euro’s waard zijn gebleken. Maar bij mij werkte alle commerciële slimmigheid averechts en dus besloot ik back to black te gaan. Je hòeft tenslotte niet de hele tijd online te zijn. 
 
Op die simpele gedachte zijn inmiddels heel wat meer (jonge) mensen gekomen, zo blijkt ook uit de teruglopende belangstelling voor Twitter. Helaas had ik zelf een ramp inclusief heel veel smakeloze mediaterreur nodig om te besluiten dat ik de plug er eens wat vaker, hùp, uit zal trekken.
 

 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.