Bellen blazen

30-09-2014 (07:35) - Column

Aanstaande woensdag gaat Zalando naar de beurs. Opgericht in 2008  heeft de online schoenen- en kledingreus ondanks een explosieve Europese expansie en idem dito omzetgroei (1,8 miljard euro in 2013) nog nooit ook maar een netto winstje weten te schrijven. 
 
In 2010 was het netto verlies 23,1 miljoen euro, inmiddels is dat in 2013 opgelopen tot 116,3 miljoen euro. Wat 2014 in petto heeft, laat zich raden. En nu dan òp naar de beurs om 500 miljoen euro op te halen, waardoor het bedrijf op een marktwaarde van ruim 5 miljard moet gaan uitkomen.  
 
Het verhaal van oprichters David Schneider en Robert Genz mag dan als een jongensdroom klinken, financieel gezond is het plaatje op dit moment niet.Want waar zijn die 500 miljoen nu precies voor nodig? Wil de online retailer primair het negatief vermogen opvijzelen of is het geld toch vooral bedoeld om verdere expansie te financieren? En hoe winstgevend gaat die expansie dan zijn in 2015?
 
Het verhaal doet denken aan de internetbubbel van 1999. Ook toen werd er druk geïnvesteerd in tal van online bedrijven die al vrij snel geen jota waard bleken. In Nederland spreekt Nina Brink’s World Online nog steeds tot de verbeelding.
 
Onze economie belandde rond 2000 in een crisis die we zomaar kunnen herhalen, nu de economie zichzelf langzaam maar zeker op het droge hijst.
 
Maar voor de liefhebbers van Russisch roulette is het misschien leuk zaken doen met Zalando. Zolang je als investeerder over zoveel middelen beschikt dat je niet hoeft te huilen als je kop eraf geschoten wordt, is er immers nog niet zo heel veel aan de hand. 

En ondertussen blijft het midden- en kleinbedrijf bellen blazen.  


Nicolette Hulsebos

Reacties

Zalando verkoopt naast schoenen nu ook kleding. Het merk verwatert, voegt niets toe. Blijft over een klantenbestand en distributiekanaal.
Ze kunnen het aanbod verder verbreden met boeken en films. Dan ga het nog meer lijken op Bol, Wehkamp of Amazone.
De concurrentie tussen al deze webshops zal sterker worden. Daardoor is er geen ruimte voor hogere marges.
Zalando zal nooit winst gaan maken. Waarom dan een aandeel kopen?
G. Kroon @ 29-09-2014 10:06 uur