Bouwsteentjes van de samenleving

17-05-2016 (11:22) - Column

Het gaat goed met lego. Lego-topman (wat een waanzinnige titel) Jørgen Vig Knudstorp kondigde de beste jaarcijfers ooit aan, zo meldde het NRC een aantal dagen geleden. In de laatste 5 jaar is de omzet van de plastic steentjes fabrikant verdubbeld. Lego is het perfecte voorbeeld van een sterk merk dat met iets relatief simpels de hele wereld verovert. En dat ongekend lang volhoudt.
 
Het is ondenkbaar dat deze populariteit ooit nog zal afnemen. Lego is cultureel erfgoed. Opvoeding begint pas echt bij het eerste doosje Lego. Wat moet er van je terecht komen, wanneer je niet voor je twaalfde levensjaar een op afstand bestuurbare heftruck hebt gebouwd van plastic blokjes? Het is het enige speelgoed dat qua populariteit fier overeind blijft in het (letterlijke) geweld van de wereld van de computerspelletjes.
 
Lego lijkt een eeuwig durende hype, iets wat eigenlijk de betekenis van het woord ‘hype’ teniet doet. Als kind word je geacht om met hypes mee te doen, dus je speelt ook met Lego. Uitzondering hierop zijn de kinderen die het niet erg vinden om ondersteboven in prullenbakken gehangen te worden of iedere dag hun lunchtrommeltje uit de vijver naast school te vissen.
 
Dus wat zou er gebeuren als het merk Lego zou instorten? Het zou rampzalig zijn. Er zou geen hoop meer zijn voor de toekomst. Technische studies kunnen hun deuren sluiten. Er worden alleen nog luchtkastelen gebouwd, in plaats van plastic hoogstandjes. We krijgen een generatie mensen die niet weet om te gaan met praktische en theoretische problemen. Een generatie die inzicht ontbeert en bovendien cruciale periodes van gelukzaligheid moet missen. Wat overblijft zijn grote verzamelingen van zielige hoopjes mens. Dus alsjeblieft, blijf Lego kopen voor uw kind. Ze zijn de bouwsteentjes van de samenleving.  
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.