Bradwurst, Paella of Wafels?

19-05-2016 (12:03) - Column

Het EK voetbal zit er weer aan te komen, maar Nederland is er niet bij. Dit is een groot probleem voor de Nederlandse reclamewereld. Ieder zichzelf respecterend merk moet zich immers profileren rond grote toernooien, maar hoe doe je dat als je je niet op de Oranje-gekte kunt storten? Dit jaar geen wuppies, oranje toeters en trommels, of Bavariajurkjes.
 
Het blijft vooralsnog angstvallig stil in reclameland. Je kunt het de Nederlandse reclamebureaus en de merken die zij vertegenwoordigen niet kwalijk nemen. Toch is het ook niet verstandig om dit toernooi aan je voorbij te laten gaan en volledig in te zetten op de Olympische Spelen. Maar hoe bereik je een zo groot mogelijk publiek? Het Nederlandse volk is louter bezig met de vraag ‘Voor wie gaan we dit toernooi juichen?’ We willen immers samen juichen en feestvieren, maar hebben (nog) geen gemeenschappelijke bindende factor. Om een grote doelgroep aan te spreken, zullen merken dus ook kant moeten gaan kiezen.
 
Dan is de volgende vraag: welk land kies je, welk land is het beste alternatief voor Nederland? Er is weinig herkenbaars te vinden voor een land als Albanië, en zie maar eens een campagne te bedenken voor het tamelijk a-romantische Noord-Ierland. Bovendien wil je een land kiezen dat ver komt, zodat er zoveel mogelijk rek in je campagne zit. Je komt al snel uit bij landen als Spanje, Duitsland en, pijnlijk maar waar, België.
 
Het grote wachten is dus op de Paellapakkers van Albert Heijn, de Bradwurstbranie van de Lidl en de wafelweken van de bakker bij u om de hoek. De landenkeuze zal bepalend zijn voor het succes van de campagne en dus, voor de omzet van het merk.
 
Hetzelfde geldt in zekere zin voor horecaondernemingen. Hang je zwart-rood-gele vlaggetjes op (het voordeel hiervan is dat je deze met enige creativiteit en het nodige knip-en-plakwerk voor zowel België als Duitsland kunt gebruiken), of kies je toch voor geel-rood? En wellicht nog interessanter: wat voor activiteiten bieden horecagelegenheden op pleinen en in parken waar massaal voetbal wordt gekeken? Kegelen, spijkerpoepen en het oer-Hollandse toiletpotwerpen zijn uit den boze. Maar loopt de Nederlander wel warm voor oud-Brits haggishappen, typisch Duits biervatrollen of traditioneel Italiaans afpersertje?
 
Het zijn allemaal overwegingen die deze zomer meegenomen moeten worden in de marketingstrategie. Arme reclamebureaus, arme ondernemers. Een ding is zeker: Kies je het juiste team, dan word je deze zomer Europees kampioen commercie. 
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.