Een gelukkig huwelijk bestaat

04-03-2014 (07:53) - Column

Afgelopen week waren er twee harde noten die zich niet zo maar lieten kraken: De Bonneterie stopt ermee en De Bijenkorf gaat voor digital. Ergens hebben die twee volgens mijn hoofd iets met elkaar te maken. De Bonneterie was immers het chique elitaire zusje van De Bijenkorf, zoals De Bijenkorf op haar beurt het chique zusje was van Vroom & Dreesmann (oftewel V&D).
 
V&D legt al jaren langzaam en weinig elegant het loodje. V&D is geen vlees en wil ook nog steeds geen vis worden. Niemand houdt dus ècht van V&D als het niet hoeft. En daarom sterft V&D een langzame dood. 
 
In het geval van De Bonneterie ligt het verhaal net weer een beetje anders: een trouwe schare fans deed en doet nog steeds inkopen bij dit mini-warenhuis. Helaas is de schare behoorlijk aan het verouderen en wil geen jonge hond dood aangetroffen worden op het muffig krakend parket van deze grand old lady onder de warenhuizen. 
 
De shop in shop-formule die De Bonneterie koos, trof geen doel omdat de juiste communicatie in geen velden of wegen te bekennen was. En dus liet trendsettend Nederland De Bonneterie Nieuwe Stijl aan zich voorbij gaan. Waarop het management van the grand old lady der warenhuizen een snelle en elegante dood verkoos boven de martelgang van V&D.
 
Maar hoe anders ging dat alles bij De Bijenkorf. Geen snelle dood en ook geen martelgang viel De Bijenkorf ten deel. Dit warenhuis ging namelijk ages ago al online en social en wist in combinatie met offline communicatie (oftewel good old print) miljoenen kijkers en kopers te trekken. Dat de Drie Dwaze Dagen-boekjes in 2013 online 3,7 miljoen keer werden bekeken, is veelzeggend. En nu heeft deze upmarket retailer dan definitief het keerpunt bereikt en wint digitale communicatie het van print. 
 
Maar uitzonderingen bevestigen de regel en dus verschijnen kwartaalmagazine Inspiration en de boekjes voor de Maffe Marathon en de Drie Dwaze Dagen in 2014 nog steeds in print. Want print is dan misschien niet meer hèt communicatievehikel van alledag, maar wel hèt medium van waaruit vertrokken wordt om vervolgens digitaal ‘de rest’ van de wereld in beweging te krijgen en te houden.
 
Hadden ze dit gelukkige huwelijk bij V&D en De Bonneterie ook begrepen, dan zag het landschap der warenhuizen er nu vast heel anders uit.
 

 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.