Hamsters in de ban

11-09-2013 (09:11) - Column


We hebben een nieuwe ‘crisis-actie’ in de aanbieding. Deze keer komt die uit de hoek van de retail industrie: Albert Heijn neemt het voortouw en start een nieuwe prijzenoorlog. Deze keer is Lidl het doelwit. Koffie, thee en kattenvoer: het moet allemaal goedkoper.

Met Goedkoper bedoel ik dan ècht goedkoop, want sommige artikelen gaan voor 20% minder over de toonbank. ‘We zien dat de klant acties en voordeel zoekt. Als marktleider kunnen wij niet stilzitten en dat laten gebeuren’, zei topman Sander van der Laan dit weekend in het AD.

Tja, wat moet ik hier nou van vinden?

Als consument is mijn eerste reactie: prima en hamsterennnnn maar! Als professional vind ik dat Albert Heijn de plank helemaal mis slaat. Want deze oorlog moet gefinancierd worden. Hoe gaat AH dat doen? Door te bezuinigen op personeel? Door leveranciers het mes op de keel te zetten? Of door flink op het communicatiebudget te knijpen?

Wat het ook is: het komt neer op slecht nieuws. Voor de mensen die bij de grootgrutter werken, voor de leveranciers die wereldwijd weer wat centen moeten inleveren en voor allen die zich sinds jaren inspannen om Albert Heijn communicatief als marktleider neer te zetten.


Na enige reflectie vind ik het beleid waarvoor Albert Heijn heeft gekozen een marktleider onwaardig. Daarom doe ik vanaf nu alle hamsters in de ban. Of dat net zo effectief is als de prijsverlaging van AH is een tweede, maar ja, als je een statement wilt maken moet je wel èrgens beginnen.

Nicolette Hulsebos


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.