Heerlijk Helder Heineken

06-08-2012 (08:49) - Column

Het ziet er naar uit dat grote wereldspelers zich deze zomer voorbereiden op een warm najaar. Heineken heeft ten lange leste (de aanhouder wint) zich als marktleider definitief toegang tot de Aziatische markt verschaft. Het leidende Tiger Beer, komt door slimme financiële bewegingen nu onder het motto ‘het kost wat, maar dan heb je ook wat’ voor het overgrote deel in handen van de van origine oer-Hollandse bierbrouwer.
 
Ook Twitter verlegt deze zomer de bakens of neemt daartoe op zijn minst serieuze pogingen: derden krijgen niet meer zo makkelijk toegang tot het twitterend deel der wereldbevolking. Daarmee snijdt Twitter commerciële opties af en blijft de vraag overeind waarmee het concern het grote geld gaat verdienen om de positie die het wereldwijd inneemt op lange termijn veilig te stellen. Een beursgang is volgens topman Dick Costolo nog steeds geen optie. We gaan het dit najaar op de voet volgen.
 
Dat een beursgang zich als een boemerang tegen je kan keren, bewees de mogelijke fraudezaak waarmee Douwe Egberts zich afgelopen week zag geconfronteerd. DE ging nog geen maand geleden naar de beurs en nu blijkt dat de winst mogelijk 50 miljoen euro daalt vanwege fraude van een Braziliaans dochterbedrijf. En dus staan de kersverse DE-beleggers op de achterste benen. Deze schelmenroman krijgt een ongetwijfeld forse staart.
 

Wat Heineken, DE en Twitter met elkaar gemeen hebben is dat er tijdens deze ‘rustige zomermaanden’ cruciale stappen zijn gezet, die bepalend zullen zijn voor het resultaat van het laatste kwartaal van 2012. DE koos met een beursgang de vlucht vooruit, maar verslikte zich. Twitter verslikt zich hoogst waarschijnlijk ook omdat het geen echte keuzes maakt en Heineken: tja, waar zouden we zijn zonder ons Heerlijk Helder Heineken? 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.