Hollandse nuchterheid

25-04-2016 (07:00) - Column

HEMA heeft het bijzonder moeilijk gehad. Want HEMA was volgens de ‘kenners’ HEMA niet meer. De sokken werden te kort, de onderbroeken te saai en de winkels misten de juiste uitstraling. En er was ‘De Action’ natuurlijk, die het leven van HEMA ook nog eens extra zuur maakte. Dit alles kon het bedrijf weleens de kop gaan kosten, meende men. 
 
Maar sinds 2015 slaat HEMA met een stijgende omzet terug. Rode cijfers over dat jaar werden alleen nog geschreven als gevolg van een eenmalige grote opruiming van oude voorraad en dankzij een kostbare schikking met franchisenemers.
 
Niet alleen in Nederland doet HEMA het trouwens goed. Ook buiten de landsgrenzen wint het warenhuis snel aan populariteit. Zo heeft na Londen tout Paris bijvoorbeeld kennis kunnen maken met het Nederlandse monobrand en er staat een nieuwe flagshipstore in Barcelona op de agenda. Het concern lijkt de donkere dagen voorgoed achter zich te hebben gelaten. 
 
Sterker nog: HEMA wordt als gevolg van de internationale expansie nooit meer écht HEMA. Want Hollandse ‘lulligheid’ - of is het nuchterheid -  is tegenwoordig onhollands cool en zo kon “èkt EMA” in Frankrijk razendsnel een begrip worden. En daar heeft Action met z’n containers vol goedkope troep dan meer niet van terug. Gelukkig maar.
 
Nicolette Hulsebos