In de ramsj

07-03-2016 (07:04) - Column

De mooiste, zeg maar de Ferrari onder de reclameprijzen, gaat ‘in de ramsj’. Formeel is daarvan in het persbericht dat het Effiebestuur vorige week rondstuurde, geen sprake.  'Met behoud van focus op effectiviteit willen we de Effie Award, evenals de Effie kennis en kunde, toegankelijker maken voor een nieuwe generatie merken, adverteerders en bureaus’, luidt het in het persbericht.
 
De toegankelijkheid bestaat onder meer uit een flinke korting voor nieuwkomers. Zij krijgen maar liefst 50% korting op de eerste ingezonden case. En dat is precies waar de schoen wringt.
 
Waarom krijgen de merken en bureaus die jaar in jaar uit inzenden die korting niet? Aan deze merken en bureaus heeft de Effie tenslotte mede haar bestaansrecht te danken. Zoveel trouw mag je als organisatie dan wel een keer belonen. Temeer daar je als inzender niet alleen voor het inzenden de portemonnee moet trekken, maar er ook heel wat uren gevraagd worden om je inzending naar wens van de Effie-organisatie te onderbouwen. Ook dat kost geld tenslotte. 
 
Nu begrijp ik best dat je er als prijzeninstituut alles aan wilt doen om nieuwkomers over de streep te trekken, maar waarom dan inzending niet voor iedereen aantrekkelijker maken door bijvoorbeeld de procedure te versimpelen, of door een staffel in de prijsstelling in te bouwen voor merken en bureaus die (jaarlijks) meerdere cases inzenden? Dan word je voor je inspanningen en trouw aan de Effie echt beloond. 
Ook als je onverhoopt niet mocht winnen.
 
 
Nicolette Hulsebos