Keep on dreaming

15-12-2014 (09:33) - Column

Werkgevers buitelen over elkaar heen om jong talent aan zich te binden. Soms gaat dat via stage programma’s waarvoor serieus campagne wordt gevoerd en soms gaat het om ‘echte’ banen. Daarnaast zijn ‘jonge werkgevers’ hot. Zij worden ‘geplugd’ en gepimpt en er vallen serieuze prijzen te winnen.


Zo heeft fonk sinds twee jaar haar New Kids on the Block, een gezamenlijk initiatief met BBA. Nederlands machtigste retailorganisatie bepaalt morgen in een live-verkiezing wie New Retail Champion 2014 wordt. Genomineerd zijn HelloFresh, De Schoenfabriek, Bakhuys Amsterdam, Bilder & De Clercq en ReShare Store. Ik zet mijn geld op dit moment op HelloFresh. Dinsdag zullen we zien of de jury in de zaal bij de verkiezing van de New Retail Champions daar ook zo over denkt.


Maar dat terzijde, want waar het vooral om gaat, is de ratrace die plaats vindt rond jong talent en ‘nieuw ondernemerschap’. De New Kids van nu kunnen zich verheugen in ons aller aandacht. Wat prachtig lijkt natuurlijk, maar momenteel is het nog steeds zo dat een jaar of twee later het talent dat vandaag zo hip, hot & happening is, alweer van de kaart is verdwenen.


Hoe dat komt? Geen goed business plan, te weinig duurvermogen, achteraf toch te weinig vernieuwend, te weinig geld, te weinig klanten en soms door te weinig breed gedragen steun over een langere periode.


Wat zou het dus mooi zijn als het jonge talent van nu daadwerkelijk houvast kan vinden bij de bedrijven die zich min of meer opwerpen als beschermheiligen van het nog kwetsbare talent van vandaag. Als de gevestigde orde slaagt in haar missie, beschikken we over een jaar of vijf over een groep ondernemers die niet te stuiten is door een crisis meer of minder, of malaise in de financiële wereld, of door wat dan ook.


Misschien ben ik een beetje te idealistisch. Keep on dreaming, zeggen de cynici onder ons. Nou, dat is dus precies wat ik ga doen.
Zonder droom heeft nog nooit iemand iets uit de klei getrokken.

Nicolette Hulsebos
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.