Last van een Filter Bubble

26-02-2016 (09:45) - Column

Opeens wist ik het. Ik heb last van een filter bubble. En waarschijnlijk u ook. En eigenlijk lijdt heel Nederland eraan. Okee, heel de wéreld gaat binnenkort hieraan ten onder. Dit fenomeen werd eerder beschreven door Eli Pariser in zijn boek “The Filter Bubble: What the Internet is Hiding from You”.

Wat is dat dan, een ‘Filter Bubble’? Dit is het verschijnsel dat je alleen nog maar nieuws en informatie uit je eigen omgeving ziet of leest.

Een kort zelfonderzoek: ik lees de krant die dichtbij mijn lifestyle ligt (NRC), ik zie online advertising die alleen op mijn interesses is afgestemd (zoals easyJet bestemmingen) en ik hoor muziek die mij is aanbevolen op basis van hetgeen ik de laatste weken gestreamd heb (zoals Tame Impala). Ik kijk geen lineaire TV meer en zie dus geen journaal en actualiteitenrubrieken meer. Verder zie ik alleen series op Netflix die mij worden aanbevolen (House of Cards).  En helaas heb ik onlangs gezocht op ‘toiletbrillen’. Want de bril was stuk. Dus zie ik al weken online overal toiletbrillen verschijnen. De net geïnstalleerde adblocker voorkomt dit gelukkig wel de laatste dagen.

Ik word er kriegel van. Bij Netflix bijvoorbeeld word ik zo goed geholpen om te kiezen. Vele films en series die ik zou moeten zien, omdat ik ‘Making a Murderer’ gezien heb (over informatie bubble gesproken…).  Maar dan krijg ik alleen maar meer van hetzelfde voorgeschoteld en dat wil ik juist niet.

Al die algoritmes en sociale netwerken beïnvloeden mijn beeld op de werkelijkheid. Op Facebook zie je dat het beste. Alleen maar posts en informatie van mensen die een beetje op mij lijken. Ik krijg steeds minder meningen van mensen waar ik weinig interactie mee heb. Is dat niet in de hele maatschappij aan de gang? Dat we daarom steeds meer “misverstanden”
hebben tussen groepen?

Ik ben dus bewust bezig om mijn eigen bubble lek te prikken. Op Twitter bijvoorbeeld volg ik nu juist mensen die mijn wereldbeeld niet weerspiegelen. Ik volg criticasters van reclamecampagnes (er zijn er genoeg, kijk maar eens naar GeenStijl), ik volg bijvoorbeeld Jean Wanningen, Joop.nl en Telegraaf. Normaliter niet mijn ‘cup-of-tea’. Maar ik weiger om alleen mijn eigen mening en smaak vanuit diverse kanten bevestigd te zien worden. Ook koop ik wat vaker de Trouw op zaterdag.

Ook op Netflix is het me gelukt om mijn bubble te laten barsten. Wist je dat ze veel meer films en series hebben dan er worden voorgeschoteld op basis van je eigen kijkgedrag? Dat er echt arthouse films beschikbaar zijn die mij NOOIT door Netflix worden aanbevolen.. (Voor de liefhebber: http://ogres-crypt.com/public/NetFlix-Streaming-Genres2.html)

Ook last van een filter bubble? Hoe voorkom jíj dat je een één-dimensionale werkelijkheid creëert? Laat het ons weten. We zullen de tips verder verspreiden!

Graag naar arendjan@leau.nl

Arend Jan Boss
managing director l’eau – reclamebureau voor gedragsbeïnvloeding