Leeuwenjacht

14-05-2014 (16:56) - Column

Nog een week of vier en dan reizen we af naar Zuid-Frankrijk om hèt reclamefestival van het jaar te beleven. De Leeuwen van Cannes zijn in 61 jaar tijd uitgegroeid tot een instituut. Toch neemt het aantal (Nederlandse) bezoekers af. Wat is er aan de hand?

We schrijven 2014: welk bureau stapt er nu nog met ‘het hele team’ in het vliegtuig om in Cannes een week lang ‘reclame op zijn best’ te zien en te beleven? Dat zijn  er steeds minder. ‘Ja, ja, ‘crisis’ zeggen de mindere goden onder ons. Of: ‘het principe Mad Men is niet meer van deze wereld’, claimt een ander deel.

Persoonlijk geloof ik dat geen ven beide stammen-praat de kern raakt van het dalend aantal bezoekers. Ik denk eerder dat de noodzaak om elk jaar fysiek aanwezig te zijn, gewoon kleiner wordt naarmate de mogelijkheden om het festival live te volgen op je tablet of smartphone appeltje-eitje is geworden. Inmiddels is de 4e Lions App beschikbaar en hoeft niemand iets te missen.

Natuurlijk mòet je aanwezig zijn als je genomineerd bent en wie weet straks het podium op mag klimmen om met een echte Leeuw aan de haal te gaan. Maar ja, dan moet je wel ingezonden hebben en ook nog eens genomineerd zijn. Ging je voorheen ook zonder nominatie naar Cannes om je vakgenoten te zien en om the best of the best live te kunnen volgen, nu swipe je op je ipad door het nieuws, streaming video’s, commentaren, sprekers en, nou ja, noem maar op.

Zie je een vriend of vakgenoot voorbij komen die je even wilt feliciteren? Een Whatsapp-je is zo verstuurd, of je kunt natuurlijk ook even het glas heffen via skype. Het kost allemaal (bijna) niets en je bent met een beetje handigheid met een paar leuke acties op facebook of linkedin prima zichtbaar. Je zit dus voor een dubbeltje op de eerste rij. Daar houden wij Nederlanders van!

Dit jaar gaat Nederland dus massaal op Leeuwenjacht via smartphone en tablet. Dat overwinningsbiertje drink je na afloop heel gewoon lekker in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven of Maastricht.

See you in Cannes 2014!
Nicolette Hulsebos
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.